Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Is het nodig om 10.000 stappen per dag te zetten?

10-000stappen-niet-gezonder.jpg

Bij een gezonde levensstijl komt niet alleen een bewuste voedingskeuze maar ook voldoende beweging kijken. Zo zou je je minstens dertig minuten per dag moeten inspannen en moet je tienduizend stappen per dag zetten om gezond bezig te zijn. Maar klopt dat laatste wel?

Hoewel de één er niet te nauw op let, checkt een ander meerdere keren per dag zijn stappenteller op de smartphone. Zijn de aanbevolen tienduizend stappen nog niet bereikt, dan wordt er nog een extra blokje om gelopen. Want ja, je moet er wat voor over hebben om fit te blijven. Maar volgens Public Health England (PHE) zeggen die tienduizend stappen niet zo veel. Althans, niet voor iedereen.

Wetenschap

Het is niet voor het eerst dat er vraagtekens worden gezet bij de hoeveelheid aanbevolen stappen, want wie heeft dit getal eigenlijk bedacht? Vooropgesteld: beweging is natuurlijk altíjd gezonder dan de hele dag op de bank liggen. Maar er is eigenlijk geen wetenschappelijk bewijs dat tienduizend stappen het minimum voor ‘genoeg beweging’ zouden zijn. Opmerkelijk genoeg zou een Japanse stappentellerfabrikant met het getal tienduizend op de proppen zijn gekomen. Er staat dus helemaal geen wetenschappelijk stempel op.

150 minuten

Volgens de Britse gezondheidsinstelling zijn er andere – betere – manieren om lekker in je vel te (blijven) zitten. Zo zou je je niet vast moeten klampen aan die tienduizend stappen per dag, maar is het veel belangrijker om wekelijks honderdvijftig minuten beweging te pakken. Beweeg je intensief, dan mag die tijd zelfs worden gehalveerd. Of je nu 75 of honderdvijftig minuten per week ‘moet’ bewegen, je mag de tijd uitsmeren over de zeven dagen van de week. Het volstaat ook wanneer je elke dag iets meer dan tien minuten intensief beweegt.

Hartslag

Je zult niet alleen in de gaten moeten houden hoe intensief en hoelang je beweegt, ook is het belangrijk je hartslag te blijven meten. In rusttoestand moet deze zestig slagen per minuut zijn. Is-ie hoger, dan is het tijd om van je luie stoel af te komen. Sowieso is het volgens het gezondheidsinstituut niet verstandig om langer dan anderhalf uur achter elkaar stil te zitten. Dus heb je een kantoorbaan, dan weet je wat je te doen staat!

Bron | hln.be
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook leuk om te lezen

Deze video wil je niet missen

Vriendinnen Ingrid en Liezet gaan op pad in het oosten van Nederland.

 

Ook interessant