Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Is het keto dieet veilig?

is-het-keto-dieet-veilig.jpg

Odette (48): “Ik wil het keto dieet doen. Zitten daar risico’s aan?

Karine Hoenderdos: “De risico’s van het keto dieet hangen af van hoe goed je het volgt. Bij dit dieet eet je héél erg weinig koolhydraten. Normaal gesproken zet je lichaam koolhydraten om in glucose en dat geeft energie. Bij het keto dieet haal je je energie uit vetten en eiwitten. Doordat je weinig koolhydraten eet, daalt het glucosegehalte in je bloed en maak je de glucosevoorraden in je lever en je spieren op. Je lichaam schakelt dan om op een ander systeem, het gaat vet verbranden om je cellen te voeden. Dat vet komt uit voedsel, maar ook uit vetweefsel. De vetten worden omgezet in ketonen, ook een goede brandstof. Dit proces heet ketose. Bij het keto dieet draait je lichaam dus op vetverbranding. Het voordeel: je valt er door af.

Voordelen keto dieet

Bij epilepsiepatiënten kan het dieet helpen om de aanvallen te verminderen als medicijnen niet voldoende werken. En bij diabetes 2 is het een manier om de bloedsuikers te reguleren en af te vallen. Sinds een paar jaar volgen sommige duursporters het keto dieet ook, omdat ze er langer op kunnen presteren dan op glucose.

Niet nieuw

Het keto dieet is niet nieuw. Mensen kunnen nu eenmaal ook goed vetten verbranden als er weinig koolhydraten zijn, bijvoorbeeld bij vasten. Atkins gebruikte hetzelfde principe in zijn dieet. Het keto dieet is nu wel erg populair. Het lijkt een beetje de nieuwe Haarlemmerolie: mensen claimen dat het voor heel veel aandoeningen goed is, maar bewijs is er vaak niet.

Lees ook: Vraag van de week: ‘Hoe kan ik minder zout eten?’

keto flu

Omschakelen naar ketose is voor sommige mensen lastig. De eerste paar dagen kan de zogeheten keto flu optreden: hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid. Hou daar rekening mee. Veel mensen voelen zich na die eerste dagen juist prima, maar dan moet je het wel goed doen. Tijdens het dieet laat je alles weg waar koolhydraten in zit: brood, pasta, rijst, bonen, fruit. En je eet wel: veel (liefst groene) groenten, vlees, vis, ei, kaas, volle zuivel, olie, noten en zaden.

Vetten

Het is best streng. Ik raad het niet aan als je even een paar kilo wilt afvallen. Tegenstanders zeggen dat al die vetten ongezond zijn, maar dat klopt niet. Natuurlijk moet je niet overdrijven: elke dag spek en roomboter in de koffie is niet nodig, zeker als je ermee wilt afvallen. Het grootste risico vind ik dat je te eenzijdig gaat eten, zodat je tekorten krijgt aan vitaminen, mineralen of vezels.

Adviseren

Laat je daarom altijd adviseren door een diëtist. Je kunt het keto dieet ook niet ‘een beetje’ doen. Wanneer je weer wat koolhydraten eet, gaat je lichaam dat eerst verbranden en moet je weer omschakelen – en weer terug – met mogelijk de keto-flu-verschijnselen als gevolg.

Mooi van het keto dieet is dat je veel pure producten van hoge kwaliteit eet: geen vulling, maar voeding. En geen honger of suikerdipjes meer. Daarom voelen veel mensen zich hier zo goed bij.”

keto-dieetKarine Hoenderdos is voedingskundige en diëtist. Met internist Hanno Pijl schreef ze het boek ‘Diabetes type 2? – Maak jezelf beter’.

Tekst | Bianca Bartels
Beeld | iStock

Dit is afkomstig uit Margriet 2020-05. Bestel deze editie na via magazine.nl.

Ook interessant