Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Is het erg als je niet elke dag naar de wc kunt?

wc.jpg

Je hoort vaak zeggen dat het beter is om elke dag ontlasting te hebben. Maar het is helemaal niet ongezond als jij minder vaak naar de wc hoeft.

Ieder mens heeft namelijk een eigen ontlastingspatroon. Sommige mensen gaan drie keer per dag. Anderen gaan slechts drie keer in de week naar het toilet. Dat is allemaal normaal, zolang je ontlasting maar soepel is.

Pfff…

Maar er zijn grenzen. Als je minder dan drie keer per week naar de wc gaat, heb je officieel last van verstopping. Je moet dan hard persen om de vaak harde en droge ontlasting eruit te krijgen. Ook kun je last van buikkrampen krijgen door alle ontlasting die zich in je dikke darm ophoopt en kan poepen pijn doen. En hoe langer de ontlasting blijft zitten, erger het wordt. Geen pretje dus.

TIP: Gaat poepen moeizaam? Zet dan eens een krukje onder de wc. Buig je bovenlichaam iets naar voren, zet je voeten op de kruk en je zult zien dat het makkelijker gaat!

Top-5 veroorzakers

Meestal is er geen ernstige lichamelijke oorzaak voor verstopping te vinden en ligt het vooral aan een verkeerd eetpatroon of ongezonde levensstijl. Dit zijn de top-5 grootste boosdoeners:

  1. Een vezelarme voeding: vezels zijn cruciaal voor een gezonde stoelgang. Sommigen stimuleren de beweging van de dikke darm, anderen werken weer als een soort spons waardoor ze voor een soepele ontlasting zorgen. Het is dus belangrijk om voldoende vezelrijke producten te eten, oftewel veel fruit, groente, volkoren producten, peulvruchten, noten en zaden. In vlees, eieren, kaas en andere melkproducten zitten géén vezels.
  2. Te weinig drinken: als je te weinig drinkt, wordt je ontlasting hard en droog. Aanbevolen wordt om elke dag 1,5 liter vocht te drinken.
  3. Weinig lichaamsbeweging: lichaamsbeweging stimuleert de bewegingen van je darm. Als je weinig beweegt, kan je dikke darm ook beduidend trager gaan bewegen! Zorg ervoor dat je iedere dag ten minste een halfuur intensief beweegt. Drie keer tien minuten of twee keer een kwartier mag ook.
  4. Het negeren van aandrang; als je aandrang negeert en toiletbezoek uitstelt, blijft de ontlasting langer dan noodzakelijk in de dikke darm. Hierdoor kan het harder en droger worden, waardoor het de volgende keer een stuk lastiger wordt.
  5. Bepaalde medicijnen kunnen ook verstopping als bijwerking hebben. Bekende voorbeelden zijn pijnstillers, slaapmiddelen en kalmeringsmiddelen. Als je denkt dat je medicijnen de oorzaak zijn, bespreek het met je huisarts. Stop nooit op eigen houtje met medicijnen die door je arts zijn voorgeschreven.

Prikkelbare Darm Syndroom

Verstopping kan ook een gevolg zijn van een andere ziekte of aandoening. Zo komt het ook voor als klacht bij het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS), wat weer kan betekenen dat je niet zo goed tegen bepaalde vezels kunt. Neem bij aanhoudende klachten daarom contact op met je huisarts.

Ook interessant om te lezen

Bekijk ook

Vriendinnen Ingrid en Liezet gaan op pad in het oosten van Nederland.


Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant