Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Is havermelk gezond? Dit wil je weten over deze melkvervanger

is-havermelk-gezond-dit-wil-je-weten-over-deze-melkvervanger.jpg

Tegenwoordig zijn er tal van plantaardige alternatieven voor koemelk. Havermelk is een hele bekende die op steeds meer plekken verkrijgbaar is. Maar is havermelk gezond? We vertellen je alles wat je wilt weten.

Laten we beginnen met de voedingswaarde van havermelk, dan weten we meteen waar we het over hebben.

Voedingswaarde havermelk (per 100ml, ongeveer een half glas)

Energie: 46,3 kcal
Verzadigde vetten: 0,2 g
Onverzadigde vetten: 0,9 g
Suikers: 4,1 9
Vezels: 0,7 g
Eiwitten: 0,6 g
Zout: 0,10 g
Calcium: 60 mg
Vitamine B2: 0,45 mg
Vitamine B12: 0,45 µg
Vitamine D: 0,19 µg

Daarnaast kunnen we een aantal gezondheidsvoordelen van havermelk op een rij zetten.

1. Vezels

Havermelk bevat best wat vezels (0,7 g) ten opzichte van andere melksoorten en -vervangers. Zo bevat halfvolle koemelk geen vezels en is dat bij sojamelk, amandelmelk en kokosmelk minder (respectievelijk 0,5, 0,3, en 0,3 g). Alleen hazelnootmelk bevat meer vezels: 1,2 g per 100 ml.

2. Vitamine B

Ook zit dit drankje vol met vitamine B. De gezonde, langzaam verteerbare koolhydraten leveren B-vitamines, en die helpen bij de productie van rode bloedcellen en het omzetten van voedsel in energie. Dit geeft je dus energie om de dag door te komen. Goed om te weten als je die havercappuccino drinkt.

3. Eiwitten

Havermelk bevat ook iets meer eiwitten (0,6 g)dan andere melkvervangers, al verschilt het per merk. Je evenaart de eiwitten in koemelk echter bij lange na niet (3,4 g per 100 ml).

4. Allergie-vriendelijk

Als je een voedselallergie hebt, is havermelk een goede optie. Goed nieuws dus voor mensen met een notenallergie (die amandel- of cashewmelk links moeten laten liggen) of een soja-allergie. Helaas gaat dit niet op voor mensen met glutenallergie, daarover later meer.

Nadelen havermelk

Zoals aan elk voedingsmiddel zitten er ook aan havermelk nadelen. Belangrijk is om altijd het etiket te controleren, omdat dit bij havermelk per merk kan verschillen. Veel merken stoppen namelijk een overmatige hoeveelheid toegevoegde suiker in het product, en sommige voegen ook oliën toe voor een betere structuur en viscositeit.

Is jouw favoriete merk havermelk een beetje aan de zoete kant? Dan hoef je niet meteen in paniek te raken. Het gaat namelijk om een klein percentage dat toegevoegd is aan de drank, dus voor je dagelijkse koffie is het geen probleem. Eet je iedere ochtend een grote kom ontbijtgranen met havermelk of maak je er smoothies van? Controleer dan wel even het etiket om op de toegevoegde suikers te letten.

Lees ook: Deze drie soorten plantaardige melk kun je makkelijk zelf maken

Zoals genoemd is havermelk geen goede optie voor mensen met coeliakie of glutenintolerantie. Het graan is van nature dan wel glutenvrij, maar dat is niet altijd het geval op het moment dat het in je koffie terecht komt. Dat komt omdat de meeste haver- en haverproducten worden verwerkt op plekken waar ook tarwe, rogge en gerst verwerkt worden – waar wél gluten in zitten. Ook hierin is het per merk verschillend en dus belangrijk om de verpakking te checken.

Is havermelk gezond?

Hoewel havermelk op sommige vlakken niet zo gezond is als koemelk – er zitten minder calcium en eiwitten in – bevat havermelk dan weer wél vezels. En vezels zijn goed voor je spijsvertering en het cholesterolgehalte in je bloed. Bovendien zit er, zoals eerder genoemd, vitamine B in en bevat het iets meer eiwitten dan andere melkvervangers. Ook zit er minder vet in dan in halfvolle koemelk. Als je koemelk om wat voor reden dan ook wilt vervangen is het dus een prima keuze.

Bron | Well+Good, Consumentenbond
Beeld | Getty Images

Ook interessant