Gezondheid

Wat is gezonder: een trosje witte of blauwe druiven?

grapes.jpg

Kleine vitaminebommetjes, dát zijn het. Druiven zijn, net als ander fruit, goed voor je gezondheid en passen heel goed in de Schijf van Vijf. Maar: hoe gezond zijn druiven eigenlijk? En wat is het verschil tussen witte en blauwe druiven?

Zo gezond zijn druiven

Druiven eet je als snoepjes: ze smaken fris, zoet en knapperig. En ze passen ook overal bij: in een salade, smoothie, bij een bordje kaas, op de ontbijttafel of dus zo, uit je hand. Toch hebben druiven soms de naam veel suiker te bevatten en zouden ze minder handig zijn om te eten als je bijvoorbeeld aan de lijn bent. Daarom een paar feiten over dit fruittype:

  • Van alle populaire fruitsoorten in Nederland leveren druiven de meeste voedingsvezels. Vezels geven je niet alleen een verzadigd gevoel, ze zijn ook nodig voor een goede stoelgang.
  • Druiven bevatten nauwelijks vitamine C. Ze bevatten wel veel kalium, een mineraal dat belangrijk is voor het in balans houden van je bloeddruk.
  • Druiven bevatten ongeveer 75 calorieën per 100 gram. Het fruitsoort heeft inderdaad een suikergehalte dat wat hoger is dan dat van sommige vruchten. Als je een handje druiven eet, krijg je misschien wel meer calorieën binnen dan wanneer je kiest voor aardbeien, maar minder dan bij het eten van een banaan of avocado. En een stuk minder calorieën (en meer voedingswaarde) dan bij het eten van een koek of handje chips. Hier vind je een overzicht van fruit met de minste en de meeste calorieën per portie.
  • Leuk om te weten: de druif neemt de zesde plek in op de lijst van meest gegeten fruitsoorten in Nederland.

Het verschil tussen witte en blauwe druiven

Het Voedingscentrum adviseert om 2 stuks of 200 gram fruit per dag te eten. Het eten van fruit (en groente) verlaagt het risico op chronische ziektes en bepaalde vormen van kanker zeggen ze bij dit centrum.  Druiven passen dus prima in een gezond voedingspatroon. Maar wat is nu precies het verschil tussen witte en rode druiven? Hoewel beide soorten gezond zijn, zijn er volgens de onderstaande tabellen van het Voedingscentrum in ieder geval een aantal verschillen. Zo bevatten blauwe druiven bijvoorbeeld meer vezels (1,4 gram voor witte druiven en 2,1 gram voor blauwe druiven, per 100 gram). Overeenkomsten zijn er ook: beide soorten bestaan voor 80% uit water.

In de tabel  van het Voedingscentrum zie je precies wat de verschillen zijn.

De voedingswaarde van blauwe druiven

tabel-voedingscentrum-blauwe-druiven

De voedingswaarde van witte druiven

 

Rode druif in de top 5 vetverbrandende vruchten

Er is trouwens nog een ander verschil. De donkergekleurde druiven staan namelijk in de top 5 van vetverbrandende vruchten, volgens Amerikaanse onderzoekers. Het geheim schuilt ‘m in bepaalde stofjes die vooral voorkomen in groentes en fruit met een blauwe, rode of paarse kleur (zoals rode druiven). Hoe dat zit, lees in je dit artikel.

 Elke week leuke artikelen ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron: Voedingscentrum, Vitamine informatiebureau, marthastewart.com, Gezondheidsnet.

Ook interessant