Is eten uit de airfryer gezonder? Dit zijn de voor- en nadelen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

PREMIUM

Is eten uit de airfryer gezonder? Dit zijn de voor- en nadelen

Het lijkt inmiddels al een tijdje een nieuwe rage: de airfryer. Door de airfryer kun je gefrituurd voedsel eten zonder de nadelige gezondheidseffecten van in olie gefrituurd voedsel. Voedsel uit de airfryer heeft een lager vet- en caloriegehalte dan gefrituurd voedsel, wat betekent dat het iets gezonder is. Sommige mensen maken zich echter zorgen over de mogelijke gezondheidsrisico’s van het gebruik van deze nieuwe vorm van koken, voornamelijk vanwege angst voor schadelijke stoffen; anderen zijn sceptisch over de vermeende voordelen van gefrituurd voedsel.

De vraag rijst: hoeveel gezonder is de airfryer? Diëtist Desiré van der Kruk van jouwfoodplan.nl, licht de voordelen en nadelen van de airfryer toe.

Airfryer gezonder door weinig olie

Een airfryer gebruikt een combinatie van warmte en lucht. Het werkt door hete lucht rond een voedselproduct te circuleren om dezelfde knapperigheid te creëren als in traditioneel gefrituurd voedsel. Net als veel andere kookmethoden veroorzaakt frituren met hete lucht een chemische reactie - het Maillard-effect - die de kleur en smaak van het eten verbetert. Met weinig tot geen olie creëert de airfryer knapperige, knapperige en goudbruine gerechten.

Wat is er mis met olie? Zelfs gezondere oliën, zoals olijfolie, bevatten veel calorieën. Als je voedsel frituurt, kunnen die calorieën snel oplopen. Frituren kost enorm veel olie, en zelfs voor het braden van vlees of groenten is een behoorlijke hoeveelheid nodig. Volgens het voedingscentrum heb je enkel één eetlepel plantaardige olie nodig per dag voor alle gezondheidsvoordelen.

Calorieën verminderen

De belangrijkste reden waarom mensen van luchtfrituren houden, is dat het vergeleken met frituren, de totale calorie-inname aanzienlijk vermindert. Dankzij de hierboven genoemde kooktechnologie kun je voedsel bereiden met weinig of geen olie, wat de hoeveelheid vet en calorieën aanzienlijk kan verminderen. Je hebt maar een minimale hoeveelheid olie nodig om te voorkomen dat het eten aan de mand blijft plakken. Deze kookmethode kan ook enkele van de andere schadelijke effecten van frituren in olie verminderen. De reactie die optreedt wanneer je aardappelen of ander zetmeelrijk voedsel frituurt, maakt de chemische stof acrylamide, die in onderzoek verband houdt met grotere kansen op het krijgen van kanker. Een studie toont aan dat het luchtfrituren de hoeveelheid acrylamide in gebakken aardappelen met 90% verlaagt.

Schadelijke stoffen

Over het algemeen zijn airfryers een gezonder alternatief voor frituren, maar het voedsel dat mensen vaak gebruiken in de airfryer is niet zo gezond. Denk aan kant-en-klare bitterballen voor de airfryer of recepten waarbij je paneermeel gebruikt. Zo gaan de gezondheidsvoordelen verloren. Kies voor onbewerkte voedingsmiddelen. Zelfgeschilde aardappelen zijn gezonder dan kant-en-klare frietjes voor in de airfryer. Deze producten bevatten vaak toegevoegd olie en zout. Verder kent de airfryer een ander nadeel. De hoge temperaturen die worden gebruikt om vis in een heteluchtfriteuse te koken, worden geassocieerd met de vorming van cholesteroloxidatieproducten (COP’s). COP’s ontstaan ​​wanneer het cholesterol in vlees of vis tijdens het koken afbreekt. Ze worden in verband gebracht met hartaandoeningen en enkele andere chronische ziekten.

Een manier om het aantal COP’s te verlagen wanneer je vis bereidt in de airfryer, zo blijkt uit een onderzoek, is om verse peterselie, bieslook of een mengsel van beide toe te voegen. Onderzoek toont aan dat deze kruiden werken als antioxidanten om de COP’s in gefrituurd voedsel te verminderen. Luchtfrituren lijkt ook de omega-3-vetzuren in vis te beperken. Deze ‘goede vetten’ helpen de bloeddruk te verlagen en het ‘goede’ HDL-cholesterolgehalte te verhogen, en ze kunnen het hart helpen beschermen.

Onbewerkte voedingsmiddelen in airfryer gezonder

Airfryers zijn misschien beter voor je dan friteuses, maar ze zijn alleen zo gezond als het voedsel dat je erin stopt. Bitterballen zijn niet plotseling een gezonde snack door het gebruik van de airfryer. Kies voor onbewerkte producten, zoals rauwe aardappelen en groenten. Wissel de airfryer ook af en toe af met andere calorie-arme bereidingswijzes, zoals stomen en grillen.

Over diëtist Desiré van der Kruk

desire van der kruk header paspoortje Beeld redactie
Beeld redactie

Desiré van der Kruk (26) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Desiré van der KrukGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden