Gezondheid

Is het erg om het ontbijt over te slaan?

ontbijten-in-de-keuken.jpg

De een krijgt geen hap door zijn keel ’s morgens, de ander kan niet zonder. Is het echt zo ongezond als, bijvoorbeeld door tijdgebrek, het ontbijt er geregeld niet van komt? Of kun je dat ochtendboterhammetje best missen? Het Voedingscentrum weet hoe het zit.

Geen ontbijt, sneller een snack

De meeste mensen nemen de tijd om de dag gezond te beginnen. Ongeveer 69 procent van de Nederlandse mannen en 80 procent van de vrouwen ontbijt zeven dagen per week, aldus het Voedingscentrum. Een lekker ontbijtje aan de keukentafel zorgt voor nieuwe energie na de nacht. Je hebt vaak al meer dan tien uur niks gegeten als je ’s ochtends opstaat. Het is daarom belangrijk dat je spijsvertering weer op gang komt. Als je niet ontbijt, bestaat de kans dat je in de loop van de ochtend eerder trek krijgt. Is er dan geen geen gezond eten in de buurt en heb je ook niets bij je, dan ga je eerder overstag en kies je voor die ongezonde snack om je maag te vullen.

Meer onderzoek nodig

Het verband tussen regelmatig eten en het risico op hart- en vaatziekten, kanker, diabetes type 2 en overgewicht wordt veel onderzocht. Het vermoeden bestaat dat hoe laat we eten, hoe vaak we eten en hoe geregeld we maaltijden overslaan, effect kan hebben op onze gezondheid. Maar het ontbijt overslaan kan ook samenhangen met andere ongezonde gewoonten, zoals veel snacken, roken en alcohol drinken. Het is daarom lastig vast te stellen of er een direct verband bestaat tussen de kans op overgewicht en ziekten aan de ene, en niet ontbijten aan de andere kant.
Voor een gezonde balans raadt het Voedingscentrum aan om de dag altijd met een ontbijtje te beginnen. Gemiddeld krijg je daarmee tussen de 300 en 400 calorieën (kcal) binnen. Klassieke volkorenboterhammen met 30+-kaas en een glas (halfvolle of magere) melk zijn bijvoorbeeld een prima keuze. Net als (magere) yoghurt met havervlokken, fruit en noten.

Vijf tips voor gezonde ontbijtgewoonten

  1. Een boterham in je mond proppen terwijl je de deur uit rent, is niet aan te raden. Neem de tijd om rustig van je ontbijt te genieten. Als je het in een hoog tempo naar binnen werkt, is dat niet goed voor je spijsvertering en proef je amper wat je eet.
  2. Zet de wekker een kwartiertje eerder als het je steeds niet lukt om te ontbijten. Houd je ervan zo lang mogelijk in bed te blijven liggen, maak dan je ontbijt de avond ervoor klaar en leg het in de koelkast.
  3. Als je ’s ochtends niet zo veel trek hebt in een boterham, kun je ook havermoutpap of yoghurt met muesli en fruit proberen. Eventueel kun je een deel van het ontbijt verschuiven naar het eerste eetmoment tussendoor.
  4. Heb je écht moeite om ’s ochtends vroeg te eten? Neem je ontbijt dan mee naar je werk en plan daar een rustig eetmomentje in.
  5. Goed voorbeeld doet goed volgen. Ook kinderen hebben baat bij een goed ontbijt. Eet daarom samen in alle rust en aan tafel. Om tijd te besparen, kun je die al ’s avonds dekken. Dan hoef je alleen nog de gekoelde producten uit de koelkast erbij te pakken.

Meer over gezond eten

Maak eens een gezonde bananencake

Gezond én lekker: ontbijtbrood met banaan en courgette

Net een toetje: ontbijten met quinoa

Simpel en gezond: ontbijtballetjes met havermout en banaan

Bekijk ook:

Artikelen van Margriet.nl in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

 

Wil je weten wat er wel en niet in een gezond ontbijt past? Ga naar de Schijf van vijf-pagina van het Voedingscentrum.

Ook interessant