null Beeld

Is een banaan gezond? Hier de gezondheidsvoordelen op een rij

Nederlanders eten samen jaarlijks ruim 720 miljoen bananen. Daarmee staat de banaan op de derde plaats in de lijst van populair fruit in ons land. Maar is een banaan eigenlijk wel gezond? Er wordt namelijk weleens gezegd dat het een dikmaker is (want gemiddeld 100 kcal per stuk).

Laat je hier niet door weerhouden, want bananen zijn wel degelijk gezond. Hier de gezondheidsvoordelen op een rij.

Goed voor het zenuwstelsel en hart

Net als aardappelen bevatten bananen vrij veel kalium, een mineraal dat een belangrijke rol speelt bij het doorgeven van prikkels in het zenuwstelsel en - samen met natrium - bij de regeling van de bloeddruk. Hierdoor zijn bananen ook goed voor de gezondheid van je hart: mensen die genoeg kalium in hun dieet hebben, hebben namelijk 27 procent minder kans op hart- en vaatziekten.

Veel vitamine B6

De banaan is bovendien een nauwelijks te overtreffen bron van vitamine B6 (pyridoxine). Deze vitamine speelt een belangrijke rol in vele basisprocessen die in het lichaam plaatsvinden. Zo is vitamine B6 betrokken bij de werking van verschillende hormonen, speelt het een rol in het afweersysteem en zenuwstelsel én kan het niet gemist worden bij de groei en bij de bloedaanmaak.

Lees ook: Banaan als beautyproduct: 5x zó gebruik je een banaan in je badkamer

Energieleverancier

Voor wie snel veel energie nodig heeft, zoals bij intensief sporten of zware fysieke arbeid, is een banaan de ideale oplossing. Dit komt door het hoge suikergehalte van een rijpe banaan. Tijdens de rijping kan het suikergehalte zelfs stijgen van een tot meer dan twintig procent. Net zo'n energieboost als een energiedrankje, maar dan met een stuk meer gezonde voedingsstoffen! Daarnaast geloven bepaalde onderzoekers ook dat bananen helpen om spierpijn tegen te gaan, al zijn de meningen daar nog over verdeeld.

Veel vezels

Bananen bevatten vezels, die je een vol gevoel geven, maar niet dikmakend zijn. Ze verlagen het cholesterolgehalte in het bloed een beetje en zijn goed voor de darmflora en stoelgang: met voldoende vocht houden ze de ontlasting zacht. In sommige tropische streken dienen onrijpe bananen daarom ook als medicijn voor darmklachten. Een onrijpe groene kookbanaan helpt tegen hardnekkige diarree bij jonge kinderen. Groene bananen kunnen ook leucocyanidine bevatten. Dat doet de slijmvliescellen groeien en beschermt zodoende maag en darmen tegen onder meer maagzweren en letsel als gevolg van geneesmiddelen, zoals aspirine.

Bananen helpen de bloedsuikerspiegel te reguleren

Deze gele fruitsoort bevat veel pectine, een soort vezel waar de banaan zijn sponzige structuur aan te danken heeft. Onrijpe bananen bevatten ook nog eens resistent zetmeel, een soort zetmeel die amper verteert in je darmen. Dat zorgt ervoor dat je langer een vol gevoel hebt na het eten van een banaan, waardoor je minder snel gaat snacken. Maar het grootste voordeel is dat beide stoffen een regulerend effect op de bloedsuikerspiegel hebben, als we de wetenschap mogen geloven.

Je wordt er vrolijk van

Een banaan is niet alleen gezond, het kan je ook nog eens opvrolijken als je chagrijnig bent. Deze fruitsoort zit namelijk vol met het aminozuur tryptofaan, een stofje dat door het lichaam om wordt gezet in serotonine. Je weet wel, het gelukshormoon. Van serotonine voel je je niet alleen opgewekter, maar het onderdrukt ook je eetlust én zorgt ervoor dat je pijnprikkels minder voelt. Handig, zo'n natuurlijke pijnstiller.

Andere gezondheidsvoordelen van banaan

Het antwoord op de vraag: 'is een banaan gezond?' is dus een volmondige ja. De gezondheidsvoordelen zijn er bijna te veel om op te noemen. Maar naast bovenstaande voordelen bevatten bananen ook nog deze gezonde voedingsstoffen:

  • Vitamine A: goed voor de gezondheid van je ogen, en dan met name de membranen en het hoornvlies.
  • Fructo-oligosacchariden: een stofje dat het lichaam helpt om calcium beter op te nemen, wat weer goed is voor je botten en tanden.
  • Magnesium: voor magnesium geldt hetzelfde: deze voedingsstof helpt je lichaam calcium op te nemen.
  • Antioxidanten: of antioxidanten écht wat voor de gezondheid doen is nog steeds een onderwerp van discussie in de wetenschap, maar voorstanders beweren dat het goed is voor je afweersysteem en het opruimen van schadelijke vrije radicalen in het lichaam.

Bron | dokterdokter.nl, voedingscentrum.nl, healthline.com, puurfiguur.nl

Beeld | Getty

Redactie Margriet

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden