Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Is Brinta gezond? Dít wil je weten over deze ontbijtpap

is-brinta-gezond-dit-wil-je-weten-over-deze-ontbijtpap.jpg

Brinta, wie is er niet groot geworden met deze ontbijtpap? Samen met havermout, griesmeelpap en rijstepap zijn ze in Nederland bijna niet weg te denken op de ontbijttafel. Maar is Brinta eigenlijk gezond?

We zetten de belangrijkste eigenschappen van deze bekende pap op een rijtje, zodat je zelf kunt beslissen of Brinta gezond is voor jouw levensstijl en dieet.

Wat is Brinta?

Wist je dat Brinta een afkorting is? Het staat voor BReakfast INstant TArwe. Die Engelse naam werd in het jaar 1944 bedacht, en was een ‘knipoog’ naar de Engels sprekende bevrijders tijdens de Tweede Wereldoorlog. Brinta wordt gemaakt van volkoren tarwevlokken die voorgekookt zijn, en een beetje zout. Doordat de granen voorgegaard zijn, kun je de ontbijtpap snel bereiden met melk of een alternatief hiervoor. Brinta bestaat dus vooral uit volkoren tarwevlokken, maar hoe gezond is dat?

Per 100 gram bevat Brinta 347 calorieën, 1,9 gram vet, 64 gram koolhydraten (waarvan 4,6 gram suiker), 10 gram vezels en 14 gram eiwitten. Daarnaast bevat het veel micronutriënten; onder andere B-vitaminen, magnesium, ijzer en zink. Een standaard portie Brinta is volgens de verpakking zo’n 35 gram, gemaakt met 250 milliliter melk (of een melk-alternatief).

Veel vezels

Laten we beginnen met de hoeveelheid vezels in deze ontbijtpap. Vezels zijn onverteerbare koolhydraten die ervoor zorgen dat je spijsvertering z’n werk goed kan doen. Ze dragen bij aan een goede stoelgang en zorgen er zo voor dat je darmen gezond blijven. Ook hebben vezels een positieve invloed op je cholesterol: ze verlagen het ‘slechte’ LDL-cholesterol, terwijl ze het ‘goede’ HDL-cholesterol juist verhogen.

Bovendien zorgen vezels voor een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel zult snacken. Als je kijkt naar de vezels kun je stellen dat Brinta best gezond is: het bevat zo’n 10 gram aan vezels per honderd gram van het product. En daarmee is het een zeer vezelrijk product, vergelijkbaar met bijvoorbeeld havermout.

Lees ook:
Is muesli gezond? De voor- en nadelen van deze ontbijtgranen op een rij

Koolhydraten en suikers in Brinta

Als je koolhydraatarm eet, staat Brinta bij jou waarschijnlijk niet op het menu. Per 100 gram van de vlokken zit er namelijk 64 gram koolhydraten in. Een minimale hoeveelheid daarvan, namelijk 4,6 gram, bestaat uit (natuurlijke) suikers die voorkomen in de volkoren tarwevlokken. Toch weten we inmiddels dat koolhydraten niet per se slecht voor je zijn: vooral ‘langzame’ volkoren granen met veel vezels hebben juist ook veel gezondheidsvoordelen.

Als we het hebben over de langzame koolhydraten kijken we naar de glycemische index (GI). Speciaal voor het ontbijt is dat belangrijk: die GI geeft namelijk aan hoe snel de koolhydraten uit een product als glucose (bloedsuikers) in je bloed terecht komen. Hoe hoger de GI, hoe meer het voedingsmiddel zorgt voor een suikerpiek, wat weer gevolgen heeft voor je gezondheid.

Daardoor ga je bijvoorbeeld meer snacken, maar kun je ook vermoeid raken. Brinta heeft een GI van 40, wat valt in de categorie met producten met een lage index (onder 55). Als je verder geen gezondheidsproblemen hebt zoals diabetes, kun je dit zonder een piek in je bloedsuikerspiegel eten.

Eiwitten

Per 100 gram Brinta (onbereid) bevat het 14 gram eiwitten. Daarmee valt het volgens het Voedingscentrum in de categorie ‘een bron van eiwitten’, maar kan het officieel niet ‘eiwitrijk’ genoemd worden. Echter voeg je bij bereiding met (soja)melk wel extra eiwitten toe, en ook bepaalde toppings kunnen hieraan bijdragen. Zo is pindakaas heel eiwitrijk (maar ook calorierijk) en kunnen ook andere noten wat toevoegen op dit gebied. Door toppings toe te voegen, kun je Brinta meer naar jouw smaak maken

Is Brinta gezond?

De een smult ervan en de ander moet ervan gruwelen, maar als we kijken naar de bovenstaande aspecten kun je best aannemen dat Brinta gezond is. Het heeft een lage glycemische index waarde, bevat veel vezels en draagt daarbij bij aan veel gezondheidsvoordelen. Voor sommige mensen, bijvoorbeeld mensen die een koolhydraatarm dieet volgen, kan het echter een minder goede optie zijn. Ook kun je zelf met de melksoorten of toevoegingen van fruit en andere toppings de ontbijtpap nog gezonder óf juist minder gezond maken.

Bron | Brinta, Ik wil afvallen, Voedingscentrum
Beeld | Getty Images

Ook interessant