Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Meer groenten en fruit gegeten in 2020: hoe belangrijk is dat voor je immuunsysteem?

meer-groenten-en-fruit-gegeten-in-2020-hoe-effectief-is-dat-voor-je-immuunsysteem.jpg

We hebben in het afgelopen jaar méér groenten en fruit gegeten dan andere jaren: er werd maar liefst vier procent meer van deze producten verkocht. Waarschijnlijk omdat we meer tijd hadden om te koken én omdat we tijdens de pandemie ons immuunsysteem op peil willen houden. Maar hoeveel invloed heeft het eten van groenten en fruit precies op je immuunsysteem? We zochten het uit.

Qua groenten waren volgens belangenorganisatie GroentenFruithuis vooral de paprika, ui, courgette, prei en aubergine populair. Van alle fruitsoorten vlogen vooral de sinaasappels, avocado’s, mandarijnen en blauwe bessen in 2020 de winkels uit.

Groenten, fruit en het immuunsysteem

Dat groenten en fruit goed voor je zijn, hoeven we je niet meer te vertellen. Dat is iets wat de meeste van ons al van jongs af aan in onze oren geknoopt hebben. Het is dan ook helemaal niet zo verrassend dat we tijdens de coronacrisis net wat meer tijd nemen om te zorgen dat we genoeg groenvoer binnenkrijgen. We willen ons lichaam zo goed mogelijk beschermen tegen indringers, door een goede afweer te hebben. Alleen hoeveel groenten en fruit precies bijdragen aan dat immuunsysteem, weten veel van ons niet. Sterker nog: zelfs specialisten zijn het daar nog niet helemaal mee eens. Hoe zit dat?

Voedingsstoffen

Het is te makkelijk om te zeggen dat iedereen die gezond en gevarieerd eet, een goed immuunsysteem heeft. Er zijn namelijk nog véél meer dingen die invloed hebben op de afweer van je lichaam. Zo speelt aanleg een rol, kunnen onderliggende aandoeningen of medicatie je immuunsysteem onderdrukken en hebben ook stress, nachtrust en beweging een belangrijke invloed. Maar voldoende groenten en fruit – en dan vooral de vele  voedingsstoffen hieruit – kunnen ook wel degelijk je immuunsysteem versterken. Om goed te kunnen functioneren, heeft je lichaam namelijk allerlei voedingsstoffen nodig. Dat zijn bijvoorbeeld koolhydraten, eiwitten en vetten. Maar ook mineralen, vitaminen en andere kleine micronutriënten zijn essentieel.

Lees ook:
Vijf mythes over je immuunsysteem verbeteren die volgens artsen niet kloppen

Micronutriënten

Uit diverse studies blijkt volgens Harvard Health bijvoorbeeld dat mensen die ondervoed zijn en bepaalde voedingsstoffen missen, sneller besmettelijke ziekten oplopen. Maar hoe dat precies komt, is niet helemaal duidelijk. Ook is er bewijs dat mensen die een tekort hebben aan micronutriënten zoals ijzer, zink, vitamine C, A of E, een andere reactie hebben van het immuunsysteem. En laat je veel van die voedingsstoffen, die werken als boosters voor je immuunsysteem, nu nét uit groenten en fruit kunnen halen.

Een gezond en gevarieerd dieet

Maar let op: dat het gebruik van zogenaamde immuniteitssupplementen nut heeft, is juist níet bewezen. Een mega grote hoeveelheid vitamine C zal niet voorkomen dat je ziek wordt, als je al besmet bent. Juist daarom is het zo belangrijk dat je een gevarieerd en gezond dieet hebt, in plaats van op bepaalde momenten enorme hoeveelheden micronutriënten tot je te nemen. Over één ding zijn experts namelijk wel duidelijk: wanneer je geen allergieën of intoleranties hebt, kan het eten van meer groenten en fruit in principe geen kwaad. Het is dus heel verstandig om te zorgen dat je minimaal aan die tweehonderd gram groenten en twee stuks fruit komt. Niet alleen zijn die groenten en fruit goed voor je immuunsysteem, maar ook voor de gezondheid van je hart, cholesterol, bloeddruk, hersenen, botten en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Voedingscentrum, Harvard Health
Beeld | Getty Images

Ook interessant