Gezondheid

Zóveel kilo mag je maximaal aankomen tijdens de overgang

wat-is-de-invloed-van-de-overgang-op-je-gewicht.jpg

Tijdens de overgang verandert je lijf. Zowel van binnen, als van buiten. Maar wat is nu eigenlijk de invloed van de overgang op je gewicht? Is het normaal om kilo’s aan te komen? En is het wel verstandig om tijdens de menopauze streng te gaan lijnen?

Of je aankomt door de overgang verschilt per persoon. Actrice Medina Schuurman herkent zich hier bijvoorbeeld niet in…

Invloed van de overgang op je gewicht

“Heel veel vrouwen denken dat ze door de overgang 10 kilo aankomen”, zegt Medina. “Maar dat is niet waar.” Vriendin en collega Isa Hoes: “Nou ja, het kan wél natuurlijk.”

Lezeres Marianne ontdekte wel dat ze tijdens de overgang meer rondingen kreeg, met name op haar taille. “Ik kwam een aantal kilo’s aan, tot het moment dat ik dacht: dit moet stoppen. Er moet wat gebeuren.”

Aankomen tijdens de overgang

Volgens overgangsconsulent Jos Teunis is er niet direct iets aan de hand als je broek een klein beetje strakker gaat zitten. “Het is normaal dat je in deze fase van je leven zo’n 2 tot 2,5 kilo aankomt. Maar wanneer je 10 kilo bent gegroeid dan beginnen we toch een beetje bedenkelijk naar je te kijken. Het kan zijn je aankomt doordat de levensfase waarin je zit je verbranding verandert, of doordat je slechter bent gaan slapen. Want ook van slechter slapen kom je aan.”

Ander figuur door de menopauze

Tijdens de overgang kom je niet alleen aan, ook de verdeling van je lichaamsvet verandert. “We veranderen van een peer in een appel”, zegt gynaecoloog Dorenda van Dijken. “Dat betekent dat je meer buikvet krijgt en je taille een beetje verdwijnt. Je krijgt een ander figuur. Je verbranding wordt bovendien wat langzamer en dat betekent dus dat als je hetzelfde blijft eten als voorheen, de kilo’s er makkelijk aankomen.”

Lees ook:
Zó herken je of je in de overgang bent

Zo blijf je in vorm

Die uiterlijke veranderingen kunnen een hoop onzekerheid met zich meebrengen. “Ik ben echt een beetje anders gaan eten en meer gaan sporten”, vertelt actrice Medina Schuurman. Ik eet vaker vegan, omdat het niet zo goed is om elke dag vlees te eten. En wat trainen betreft doe ik meer aan yin-yoga en ik wandel.”

Ook krachttraining is volgens haar vriendin Isa Hoes belangrijk. “Ja je moet je spieren blijven trainen, want tijdens de menopauze krijg je krijgt last van spierverlies”, bevestigt Medina.

Voedingsmiddelen die je vetverbranding stimuleren

Orthomoleculair therapeut Rineke Dijkinga geeft tevens aan dat het belangrijk is om voor voedingsmiddelen te kiezen die je vetverbranding stimuleren. “Dat doe je bijvoorbeeld specerijen, gezonde vetten en minder koolhydraten ten opzichte van eiwitten te eten. En ook door te stoppen met eten na 20.00 uur ’s avonds. ’s Nachts is je vetverbranding optimaal. Daar kan de sportschool bijna niet tegenop.”

Is een dieet volgen tijdens de overgang verstandig?

Toch is het volgens Catherine van Heest van Care for Women niet raadzaam om tijdens de overgang streng te gaan diëten. “Ik zou zeggen: doe jezelf dat op dit moment niet aan. Probeer er op te letten, maar pak de fase na de overgang – wanneer je je weer goed voelt en weer lekker in je vel zit – om die kilo’s kwijt te raken. Probeer ook gewoon een leuke tijd te maken van de overgang en let erop dat je iets meer beweegt, iets gezonder eet en wat minder stress hebt.”

Videograaf | Patricia Gooijer
Visagie | Nicolette BrønstedCarmen Zomers

Deskundigen en ervaringsdeskundigen

Deze video’s zijn tot stand gekomen in samenwerking met de volgende deskundigen en ervaringsdeskundigen:

  • Actrices, schrijfsters en oprichtsters van I’M Isa Hoes & Medina Schuurman
  • Care for Women oprichtster Catherine van Heest
  • Gynaecoloog Dorenda van Dijken
  • Overgangsconsulent Jos Teunis
  • Voedingsdeskundige Rineke Dijkinga
  • Seksuologe Astrid Kremers
  • Margriet redacteuren en ervaringsdeskundigen Alexandra Holscher en Hélène Delhaas
  • Margriet-lezeressen en ervaringsdeskundigen Emmy Folmer, Karin Haska en Marianne Hartman

Care for Women

Toen de moeder van Catherine van Heest in de overgang zat, zei de huisarts heel kort door de bocht dat ze hier ‘vanzelf weer doorheen zou komen’. Dat was het begin van Care for Women. Catherine wilde oplossingen. Ze deed onderzoek en schreef haar eerste boek: ‘Leidraad voor de overgang’. Daarna ging het snel. Ze startte haar eigen praktijk, schreef haar tweede boek ‘Opvliegers, liever niet’ en voordat ze het wist schreef ze een opleiding voor overgangsconsulenten. In 2005 werd de opleiding voor overgangsconsulenten verbreed en werd het beroep: ‘Care for Women specialiste’ geboren.

“De overgang is een van de vele onderschattingen die gemaakt wordt als het om vrouwen gaat”, vindt Catherine. “Het maakt mij nog steeds boos. Als we hoofdpijn hebben is het normaal dat we paracetamol slikken. En de klachten die bij de overgang horen moeten we maar gewoon accepteren? Ik begrijp dit nog steeds niet.”

I’M

Isa Hoes & Medina Schuurman zijn de initiatiefnemers en oprichters van I’M. I’M is er voor de 40+ vrouw. Deze vrouw staat midden in het leven en heeft vaak een gezin en een drukke baan. Zet zichzelf meestal op de laatste plaats. Ze heeft moeite met tijd voor zichzelf inplannen. Ze staat aan het begin van de overgang, zit er middenin of is er al doorheen. Op naar een nieuwe fase in haar leven! I’M is een 360° concept dat online en offline projecten en duurzame productlijnen ontwikkelt voor de 40+ vrouw. Dit doet I’M op gebieden als lifestyle, beauty, duurzaamheid, food, health, body, mind & entertainment.

Dat de overgang meer is dan kommer en kwel kun je zien in de vriendinnencomedy ‘Opvliegers 5 op Safari’ . Een voorstelling over de fase waar een dame liever niet over spreekt, maar waar toch onbedaarlijk om gelachen kan worden. Benieuwd naar deze voorstelling? Ga dan snel naar de shop van Margriet en ontvang nu een gratis rang-upgrade!

Ook interessant