Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Intermittent fasting: wat zegt de wetenschap daar eigenlijk over?

intermittent-fasting-wat-zegt-de-wetenschap-daar-eigenlijk-over.jpg

Intermittent fasting, ook wel periodiek vasten genoemd, heeft fanatieke volgers, maar ook grote tegenstanders. De een zegt dat je erdoor afvalt en je fitter zult voelen, de ander vindt juist dat het ongezond is om zo lang niets te eten. Maar wat zegt de wetenschap eigenlijk over intermittent fasting?

Zijn alle gezondheidsclaims van periodiek vasten écht onderbouwd door wetenschappelijke bewijzen?

Intermittent fasting

Intermittent fasting, wat is dat ook alweer? Het is een dieet dat net iets anders is dan andere diëten: in plaats van je vertellen wát je moet eten, vertelt dit dieet je precies wanneer je moet eten. Het wordt ook wel periodiek vasten genoemd: je wisselt periodes waarin je eet af met tijdsvakken waarin je niet eet. Dat kan in verschillende vormen. Zo is er bijvoorbeeld het 16:8 dieet, waarbij je zestien uur vast en acht uur per dag mag eten. Ook bestaat het 5:2 dieet, waarbij je vijf dagen volgens een ‘normaal’ schema eet en twee dagen lang vast. Deze levensstijl zou onder andere helpen bij het afvallen, maar ook je insulinelevels beter op peil houden en een positief effect hebben op je cholesterol.

Lees ook: Dit zijn de mogelijke voordelen van intermittent fasting

Wetenschappelijk onderzoek

Maar wat zegt de wetenschap over intermittent fasting? In een onderzoek uit 2015 en een uit 2019 werden eerder gepubliceerde studies naar intermittent fasting kritisch onder de loep genomen. Daaruit bleek dat maar een kleine minderheid van die studies ook echt betrouwbaar was. Veel van de gezondheidsbewijzen over intermittent fasting die zogenaamd door de wetenschap aangetoond waren, kwamen uit studies met onvoldoende proefpersonen. Ook zijn veel van de claims gebaseerd op studies bij dieren. Deze kunnen alleen niet altijd één op één overgezet worden op mensen. De wetenschap heeft maar weinig duidelijk bewijs geleverd voor de positieve óf negatieve effecten van intermittent fasting dus. Maar wat weten we wel?

Gewichtsverlies

Intermittent fasting kan inderdaad een rol spelen bij gewichtsverlies, maar of dat per se door de vaste momenten van vasten komt is niet duidelijk. Intermittent fasting doet het volgens onderzoek namelijk niet beter dan een ander dieet waarbij calorieën verdeeld over de dag beperkt worden. Wel is er een kleine studie die aangeeft dat intermittent fasting kan helpen bij het verbranden van extra vet. Vooral door de aangepaste tijden waarop gegeten wordt, zou dit bijdragen aan een gezond gewicht. Bij mannen bij prediabetes blijkt dit een positief effect te hebben om tijdens de dag te eten, en ’s avonds en ’s nachts een langere vastentijd te hebben.

Ook het gewichtsverlies door de hormonale veranderingen die ontstaan bij intermittent fasting wordt door de wetenschap in twijfel gebracht. Hoewel er onder andere in insulinelevels verschillen te zien zijn, is dit volgens onderzoekers niet voldoende om gewichtsverlies te veroorzaken.

Gezondheid

Onderzoekers stellen dat één dag per maand vasten gedurende 45 jaar (ja, echt waar!) een positief effect kan hebben op je gezondheid. Het zou goed zijn voor je cholesterol en de kans op hart- en vaatziekten laten afnemen. Hoewel er weinig bewijs is dat het dieet heel effectief is voor gewichtsverlies, zou een vorm van intermittent fasting op langere termijn volgens de wetenschap dus wel goed zijn voor de gezondheid van je hart. Ook bij andere gezondheidsvoordelen is er een (voorzichtige) link met vasten. Zo zou je een langere levensduur krijgen, een betere gezondheid hebben op latere leeftijd en de kans op chronische ziekten afnemen.

Weinig duidelijkheid

We linken intermittent fasting vaak aan gewichtsverlies, terwijl de onderzoeken juist aantonen dat er een potentiële link is met gezondheidsvoordelen. Toch blijkt dat er in de wetenschap nog relatief weinig duidelijkheid is over of én hoe intermittent fasting echt werkt. Vooral voor de langere termijn is er volgens veel onderzoekers nog extra research nodig.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Bedrock, Harvard Medical School, National Institute on Aging, Advisory Board
Beeld | iStock

Ook interessant