Gezondheid

Dit zijn de mogelijke voordelen van intermittent fasting

ayurveda-en-voeding-deze-dingen-hoor-je-niet-bij-elkaar-te-eten.jpg

Één van de grootste voedingstrends op dit moment is intermittent fasting, ook wel periodiek vasten genoemd. Bij deze voedingswijze wissel je momenten van eten af met een periode van vasten. Hoe lang je precies vast, hangt af van de vorm waarin je het doet.

Deze voedingstrend is niet voor iedereen even geschikt, maar kan wel bijdragen aan gewichtsverlies. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat het ook helpt bij patiënten met bijvoorbeeld diabetes type 2 of hartklachten.

Insuline

De gedachte achter periodiek vasten is het tegengaan van de overprikkeling van de alvleesklier. Deze klier is verantwoordelijk voor de aanmaak van insuline, de stof die je lichaam nodig heeft om je bloedsuiker omlaag te brengen. Elke keer wanneer je iets eet, maakt je alvleesklier insuline aan. Wanneer je dus een tijdje niet zou eten, krijgt je alvleesklier even rust en hebben de cellen in je lichaam tijd om de boel ‘op te ruimen’. Daardoor zouden de cellen de volgende keer beter reageren op de toevoer van insuline en voorkom je insulineresistentie. Bovendien is je lichaam genoodzaakt om de benodigde energie uit je reserves te halen, waardoor je afvalt. “Soms eten en soms vasten is van nature onze normale situatie”, legt Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de VU in Amsterdam, uit. “Het luilekkerland waarin we nu leven, is eigenlijk heel onnatuurlijk.”

Vormen van intermittent fasting

Hoe lang de periode van niet eten duurt, verschilt per dieet. Sommige mensen eten vijf dagen normaal en dan één of twee dagen niets. Een andere bekende vorm van intermittent fasting is de 16/8-methode, waarbij je acht uur wel eet en zestien uur niet. Gaat helemaal niet eten je te ver? Dan kun je er met dit voedingspatroon ook voor kiezen om bijvoorbeeld één à twee dagen weinig te eten en de rest van de dagen normale hoeveelheden.

Gewichtsverlies

Omdat je met dit dieet gedurende de week minder calorieën binnenkrijgt en je lichaam vaker is aangewezen op je reserves, val je af. Toch is dit dieet volgens Seidell niet per se beter dan andere diëten. “Uit onderzoek komt naar voren dat intermittent fasting even goed werkt voor gewichtsverlies als een dieet met minder calorieën.”

Voordelen

Er zijn volgens hem wel andere voordelen aan dit dieet ten opzichte van andere voedingspatronen. Het vasten zou een positief effect hebben op cholesterol, bloeddruk en bloedsuikerwaarden. Voor mensen met diabetes type 2 en hartpatiënten zou dit dieet daardoor heel gunstig kunnen zijn. Toch is Seidell wat voorzichtig. “Deze effecten zijn echter waarschijnlijk veroorzaakt door het gewichtsverlies, en niet door de manier van eten.”

Lees ook
Deze ‘gezonde’ voedingsmiddelen kunnen toch nog funest zijn voor je dieet

Niet voor iedereen geschikt

Hoewel intermittent fasting dus veel voordelen heeft, is het volgens de hoogleraar niet voor iedereen geschikt. “Voor mensen met een aanleg voor eetstoornissen niet. En ook niet voor mensen die wiebelig worden als ze geen ontbijt eten. Sommige mensen kunnen dit als stok achter de deur gebruiken, omdat ze het op deze manier makkelijker vinden om minder te eten.”

Bron | Leefstijl op recept (boek), Omroep MAX, Nieuws voor diëtisten, NU.nl
Beeld | iStock

Ook interessant