Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Voel je je de laatste tijd onrustig? Zo kom je ervan af

xbnruga6diuo_selected_wide_1200.jpg

We hebben er allemaal wel eens last van: piekeren, angstgevoelens en een onrustig gevoel in je lichaam. Het is niet alleen erg vervelend om innerlijke onrust te ervaren, het kan ook lichamelijke klachten geven. Andersom kan innerlijke onrust ook worden veroorzaakt door lichamelijke klachten.

Gelukkig zijn er een paar dingen die je kunt doen om jezelf te kalmeren.

Oorzaken innerlijke onrust

Hoge werkdruk, relationele problemen, ernstig slaapgebrek, te veel cafeïne of constant lawaai om je heen. Verschillende factoren in je leven kunnen ervoor zorgen dat je last hebt van een nerveus en drukkend gevoel. Maar wist je dat ook een tekort aan vitamine B, een te snel werkende schildklier, een hoge bloeddruk, een te laag bloedsuikergehalte, levercirrose, dementie én slaapapneu dit gevoel kunnen veroorzaken? Rusteloosheid kan ook een bijwerking zijn van verschillende medicijnen (bijvoorbeeld bepaalde anti-epileptica), voedingssupplementen of kruidenpreparaten (bijvoorbeeld Sint-janskruid) of het gevolg zijn van drugs- of alcoholmisbruik. Wanneer je het gevoel niet kunt verklaren door de levenssituatie waar je in zit, is het goed om je klachten met de huisarts te bespreken.

Lees ook
Zó kun je jezelf gemakkelijk masseren tegen stress

Lichamelijke gevolgen

Wanneer innerlijke onrust te lang duurt kan het leiden tot extreme rusteloosheid. Je wordt prikkelbaar, nerveus, je ervaart een emotionele disbalans en krijgt last van depressieve gevoelens. Als je hier niets aan doet, kan dat ervoor zorgen dat je lichaamshouding verandert en dat je bijvoorbeeld anders gaat ademen. Ook kun je lichamelijke klachten krijgen zoals trillende handen, hartkloppingen, zweten en spiertrekkingen.

Tips voor innerlijke rust

Voel je je tijdelijk wat overprikkeld? Dan kan het (regelmatig) maken van een flinke wandeling in de natuur, ademhalingsoefeningen of yoga helpen om je rust weer terug te vinden. Ook een bezoekje aan de sauna, een ontspanningsmassage of een bad met etherische oliën kan verlichting bieden. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig, gezond en gevarieerd te blijven eten.

Kruidenmiddelen

Bepaalde kruiden, zoals nootmuskaat, citroengras of lavendel kunnen ook zorgen voor een ontspannen gevoel. Houd er rekening mee dat deze kruidenmiddelen niet direct werken en dat je pas effect merkt nadat je ze regelmatig inneemt gedurende een periode van enkele dagen tot weken. Wanneer je lange tijd last hebt van rusteloosheid en de klachten steeds erger worden, kun je het beste een afspraak maken met de huisarts. Als een psychische aandoening de oorzaak is van de innerlijke onrust, zoals een angststoornis, kun je ook de hulp van een psycholoog inschakelen.

Bron | Mens & Gezondheid
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Wil jij meer van dit soort handige tips en lifehacks, zónder dat je ernaar hoeft te zoeken? Krijg ze dan nu dagelijks te horen van Margriet! Via de Google Assistent op je telefoon of tablet, óf je Google Home, kun je heel makkelijk met Margriet praten en dagelijks de slimste en handigste tips krijgen. Klik hier om direct de tip van vandaag te beluisteren. Meer uitleg nodig? Klik dan hier

Ook interessant