Gezondheid

Met deze tips van een deskundige zul je voortaan wél in slaap vallen

met-deze-tips-van-een-deskundige-zul-je-voortaan-wel-in-slaap-vallen.jpg

Sommige nachten kom je niet verder dan draaien, woelen, zuchten en plafondstaren. Als je écht een rotnacht hebt, pak je misschien zelfs even je telefoon erbij als je klaarwakker bent om half 4 ’s nachts. Niets helpt en alle huis-, tuin- en keukenadviezen ken je inmiddels wel.

Maar hoe kom je nou toch af van je slaapprobleem?

In slaap vallen

Irma Leijten, slaapcoach en trainer, is het gewend dat mensen met insomnia álles aangrijpen om maar in slaap te komen. En voor sommige mensen werken alle ‘grootmoeders tips’ misschien wel, maar lang niet voor iedereen. Haar advies? “Het antwoord op slaapproblemen zit inderdaad niet in douchen of warme melk drinken, maar in jezelf. Iedereen heeft een natuurlijk slaapvermogen. Als dat verstoord raakt, is het logisch dat je een oplossing wilt vinden, je wilt tenslotte weer lekker slapen”, vertelt ze aan Gezondnu.

“Acties uitvoeren zoals douchen of warme melk drinken brengen je echter van de regen in de drup. Het zijn namelijk acties die verwachtingen oproepen; je bent immers benieuwd of je daardoor beter gaat slapen. Het gevolg is dat je alerter wordt en juist verder van slaap verwijderd raakt.”

Niet meer aan slaap denken

De slaapcoach adviseert daarom om je gedachten dermate bezig te houden met iets leuks, zodat je niet meer aan dat in slaap moéten vallen denkt. Besteed je avond dus gewoon op een manier die jou ontspant en probeer niet te veel te denken aan het feit dat je straks moet gaan slapen.

Ga bijvoorbeeld een boek lezen als je dat fijn vindt. Laat het idee varen dat je móét slapen. Je gaat naar bed omdat je naar bed gaat. Je gaat liggen en rusten.” Ze legt uit dat je je brein daardoor een signaal geeft dat het tot rust mag komen. En juist dát brengt je dichter bij je slaap.

Lees ook:
Zo vallen soldaten binnen twee minuten in slaap

Luisteren tot je in slaap valt

Ben je inmiddels wel klaar met de warme melk, hete douche en schermloze avonden? Probeer eens een meditatie uit die er speciaal op gericht is om je lichaam in slaapstand te brengen. Dit zijn drie aanraders als je nog een meditatie-app zoekt:

  • Calm
  • Headspace
  • Stop breathe think

Mediteren

Is mediteren zó erg niks voor jou dat je niet eens aan ontspannen toekomt wanneer je zo’n app aanzwengelt? Zet eens een podcast op. Dat kan een spannende true crime-podcast zijn of een gezellig rond-de-tafelgesprek. Maar als er zijn ook speciale podcasts gericht op het in slaap krijgen van mensen. Dit zijn drie aanraders:

  • Bedtime Stories, verhaaltjes voor het slapengaan, verteld door een dromerige stem.
  • Voorlezen uit het woordenboek voor mensen die niet kunnen slapen; de titel verklapt het al: wat werkt nou beter dan iemand in slaap vervelen?
  • Sleep With Me, verhalen van meer dan een uur die zó ingewikkeld zijn dat je hopelijk in slaap valt.

Welterusten!

Bron | Gezondnu
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Ook interessant