Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zo kun je voeding gebruiken om je immuunsysteem te versterken

immuunsysteem-margriet.jpg

Veel mensen letten in de herfst extra goed op hun immuunsysteem. Zeker tijdens de tweede golf van het coronavirus worden er veel vitamine supplementen gekocht, om het immuunsysteem een boost te geven. Verstandig, maar je immuunsysteem boosten hoeft niet perse met supplementen. Dit kan ook door middel van de juiste voeding.

Déze voedinsmiddelen kun je daarvoor het beste op je boodschappenlijstje zetten.

Kool

Het zal vast niet als een verrassing komen dat groenten ontzettend geschikt zijn voor het versterken van je immuunsysteem. Vooral kool en koolachtige groenten zijn hier erg goed voor, zoals: broccoli, bloemkool, spruitjes en boerenkool. Maar ook witlof werkt goed voor een sterk immuunsysteem. Immunoloog Eric Claassen raadt witlof aan, omdat deze vezels de groei van gezonde bacteriën in je darmen erg stimuleren. Dit geldt ook voor: ui, knoflook, artisjok en asperges.

Vitamine C

Een essentieel punt om je goed te beschermen tegen virussen, is dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt. Dit kan door supplementen, maar ook door voldoende fruit te eten. Vooral citrusvruchten zijn een goede bron van vitamine C. Volgens voedingsdeskundige en psycho-neuro immunoloog Petronella Ravenshear moet je alleen wel oppassen dat je niet teveel vruchtensuikers binnen krijgt. Om vruchtensuikers af te breken, moet er voldoende zink in het lichaam aanwezig zijn. En omdat veel mensen een zinktekort hebben, is er een kans dat je snel teveel vruchtensuikers binnenkrijgt. Naast citrusvruchten zijn ook bessen en appels goed voor de versterking van het immuunsysteem. Bessen zijn namelijk rijk in antioxidanten en appels bevatten veel pectine, wat goed is voor je darmen.

Lees ook:
Eet déze 7 voedingsmiddelen om sterkere spieren te krijgen

Antioxidanten in voeding

Wanneer je voldoende antioxidanten binnen wilt krijgen, kan het lonen om te bakken in olijfolie. Vooral extra vierge olijfolie bevat veel antioxidanten die goed werken op de microbes in de darmen. Hierdoor is het goed voor het immuunsysteem. Ook vis is volgens Ravenshear een goede toevoeging voor je immuunsysteem, vanwege de omega-3 vetzuren die ontstekingen tegengaan. Wanneer je plantaardig eet, kan je dit ook vervangen door algenolie.

En dranken dan?

Naast je voeding is het voor je immuunsysteem ook belangrijk om genoeg te drinken. Dit helpt je darmen goed te functioneren, en dat versterkt je afweersysteem weer. Daarnaast is een kopje gemberthee ook goed voor je gezondheid.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s health
Beeld | Getty Images

Ook interessant