Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hyperventilatie: wat kun je er tegen doen?

hyperventilatie-wat-kun-je-er-tegen-doen.png

Er zijn van die kwalen waarbij je denkt: het waait wel over. Of: ach, ik kan ermee omgaan. Toch is er vaak best wat aan te doen. Dit geldt ook voor hyperventilatie.

Ademhalen doe je vanzelf. Je ademt zuurstof in en koolzuurgas uit. De ademhaling past zich aan aan wat je doet; je hebt een rustige ademhaling tijdens het slapen en een snelle als je gaat sporten. Bij angst en spanning raakt je ademhaling echter van slag, vaak zonder dat je het doorhebt. Ook overbelasting en oververmoeidheid kunnen een rol spelen. Bij hyperventilatie adem je meestal te snel of te diep, waardoor extra koolzuur (CO2) wordt uitgeademd. Het gevolg is dat het koolzuurgehalte in het bloed daalt en er een verandering in de zuurgraad van het bloed optreedt. Dat leidt vaak tot duizeligheid, tintelingen, ademnood en hartkloppingen. Het kan optreden als een plotselinge aanval, maar ook als een vrijwel constant manier van ademen.

Logopedie

Zonder verwijzing kun je een afspraak maken bij een logopedist. Een logopedist is niet alleen deskundig op het gebied van spraak, taal en gehoor, maar weet ook alles van slikken en de stem. Hij/zij kan daardoor ook hyperventilatieklachten behandelen. Samen met de patiënt kijkt de logopedist naar de afwijkende manier van ademen en brengt alles wat daarmee in verband staat in kaart. Tijdens de behandeling krijg je inzicht in de problemen die met de klachten samenhangen en leer je deze oplossen. Eigenlijk leer je hoe je evenwichtig kunt ademen in rust, tijdens spreken en tijdens andere lichamelijke inspanningen. En hoe je een aanval van hyperventilatie kunt afbreken.

Ontspanningsoefeningen

Uiteraard zijn ook ontspanningsoefeningen belangrijk. Ga bijvoorbeeld eens op de grond liggen en doe de buikademhaling. Anders dan bij de combinatie van de twee ademhalingen en de borstademhaling, kun je met de buikademhaling dieper ademhalen, wat tot ontspanning leidt. Als je deze ademhaling eenmaal onder controle hebt, kun je ook op een stoel gaan zitten of op de grond in kleermakerszit.

Stap 1: Trek gemakkelijke kleding aan en ga op een matje op je rug liggen. Plaats wat kussens onder je knieën en houd je benen iets gespreid. Vergeet wat je vanavond gaat koken, de e-mails waarop je nog moet reageren en het verjaardagscadeau dat je nog voor je schoonmoeder moet kopen. Maak je hoofd leeg.

Stap 2: Leg je handen op je buik en adem eerst diep in. Zorg ervoor dat hierbij je buik bolt.

Stap 3: Adem vervolgens uit en laat je buik weer zakken.

lieflijfDit artikel is afkomstig uit Lieflijf najaar 2104. 

 

Ook interessant