Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

9x hoe het kan dat je moe wakker wordt terwijl je veel slaapt

9x-hoe-het-kan-dat-je-moe-wakker-wordt-terwijl-je-veel-slaapt.jpg

Over het algemeen heb je als volwassene zes tot acht uur slaap per nacht nodig om uitgerust wakker te worden. Hoe kan het dan dat je nog steeds moe wakker wordt, zelfs als je dat aantal uren slaap (of zelfs meer) pakt?

Nou, er bestaat ook zoiets als te véél slapen.

Hypersomnia

Deze slaapstoornis, waarbij je een heel grote behoefte hebt om te slapen, heet hypersomnia. Als je deze slaapstoornis hebt, kun je naast moeilijk wakker worden ook last hebben van een angstig gevoel in de ochtend en niet helder kunnen denken. Het verwarrende aan hypersomnia is dat je er dus ook last van kan hebben als je denkt dat je een goede nacht met genoeg slaap hebt gehad.

Diepe slaap

“Maar een goede nacht slaap gaat niet alleen om zeven tot acht uur slapen”, legt slaapexpert Nerina Ramlakhan uit aan de Britse Cosmopolitan. “Het gaat ook om een goede, diepe slaap van hoge kwaliteit.” Ramlakhan stipt aan dat té veel slapen zelfs een probleem kan zijn, en serieuze moeilijkheden en werkgerelateerde problemen met zich mee kan brengen. “Degene met hypersomnia is vaak een beetje geobsedeerd in het denken dat hij of zij meer slaap nodig heeft, terwijl het gebrek aan slaap in feite niet de oorzaak is van de vermoeidheid.”

Oorzaken van hypersomnia

Ook noemt de slaapexpert een aantal oorzaken van hypersomnia:

  • Een burn-out;
  • Medicatie (bepaalde pillen, zoals slaaptabletten of antidepressiva, kunnen je slaapkwaliteit en -ritme beïnvloeden);
  • Chronische pijn, die ervoor kan zorgen dat je niet diep en goed genoeg slaapt;
  • Problemen met ademen (zoals slaapapneu, snurken en nachtelijke astma, die ook voor een slechte kwaliteit van je slaap zorgen);
  • Schildklierproblemen, met name een traag werkende schildklier;
  • Mentale problemen zoals angst en depressie kunnen voor gebroken en kwalitatief slechte nachten zorgen;
  • Een slechte levensstijl (niet gezond eten, te weinig bewegen en overmatig cafeïne- en alcoholgebruik kunnen op de lange termijn zorgen voor humeur- en gewichtsschommelingen, en die zorgen weer voor meer vermoeidheid);
  • Onregelmatige werktijden, waardoor je ritme wordt verstoord en dat beïnvloedt weer je slaaproutine;
  • Een kind (gebroken nachten kunnen voor hypersomnia en extreme vermoeidheid overdag zorgen en daar werken dutjes tussendoor helaas niet tegen).

Wat als je hypersomnia hebt?

Gelukkig is hypersomnia iets waar je volgens Ramlakhan zelf aan kunt werken. Ze raadt aan om de reden van je hypersomnia uit de lijst hierboven te achterhalen en je huisarts of een slaapexpert om advies te vragen.

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel!

Bron | Cosmopolitan UK
Beeld | Getty Images

Ook interessant