Huisartsenposten worden vaak onnodig gebeld Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Huisartsenposten zijn overbelast door onnodige telefoontjes

Wat doe je als je in het weekend plots klachten hebt en de huisarts is dicht? Dan bel je naar de huisartsenpost. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De wachttijden zijn lang, deels doordat er onnodig gebeld wordt. Maar wanneer bel je nou wel of niet naar de huisartsenpost?

Uit onderzoek van EenVandaag is gebleken dat de huisartsenposten in Nederland overbelast zijn. De telefonische wachttijden kunnen soms zelfs oplopen tot 55 minuten.

Telefoon van de huisartsenpost overbelast

Voel je je in het weekend niet goed en kunnen je klachten niet tot maandag wachten? Dan is de kans groot dat je de huisartsenpost belt. Deze is er om zorg te bieden in dringende situaties, buiten de openingstijden van de reguliere huisartsenpraktijken. Maar de huisartsenposten raken overbelast met het aantal telefoontjes dat binnenkomt. Waar de norm in het Kwaliteitskader Spoedzorgketen voorschrijft dat driekwart van de telefoontjes binnen twee minuten, en de rest binnen tien minuten, opgenomen moet zijn, blijkt dat in de realiteit lastig. Uit het onderzoek van EenVandaag blijkt namelijk dat maar zes (van de in totaal zestig) telefoontjes binnen 2 minuten opgenomen werden. Twee derde van de telefoontjes werd zelfs niet opgenomen binnen de tien minuten die voorgeschreven worden.

Hiervoor zijn verschillende oorzaken. Aan de ene kant is er een tekort aan personeel. Er zijn dus niet genoeg triagisten om de telefoontjes met vragen te beantwoorden. Maar volgens branchevereniging InEen bellen mensen ook steeds vaker met klachten die niet-urgent zijn.

Voor het bellen Thuisarts raadplegen

Om het aantal niet-urgente telefoontjes terug te dringen, kan het verstandig zijn om voordat je belt eens op Thuisarts.nl te kijken. Op deze website is allerlei informatie te vinden over een breed scala aan klachten. Hier kun je dan ook vinden of je klachten urgent zijn en dezelfde dag nog beantwoord moeten worden. Ook staat er op de website van je huisartsenpost vaak een triagetool, waarin je kunt nagaan of jouw klachten meteen onderzocht moeten worden bij de huisartsenpost. Door dit eerst zelf uit te zoeken, bespaart dit een heleboel tijd bij de triagisten, zeker als jouw klacht niet urgent genoeg blijkt te zijn.

Wanneer moet ik de huisartsenpost bellen?

Heb je klachten en twijfel je wie je moet bellen? Er zijn altijd vier opties: wachten tot je huisarts beschikbaar is, de huisartsenpost bellen, de huisartsenpost met spoed bellen of 112 bellen. Bij levensbedreigende situaties bel je altijd 112, maar bij andere situaties is het goed om een inschatting te maken van je klachten. Heeft je zorgvraag spoed? Dan kun je met spoed naar de huisartsenpost bellen om sneller een triagist aan de lijn te krijgen. Maar als er enigszins twijfel bestaat, is het altijd verstandig om op Thuisarts.nl te kijken of zonder spoed te bellen.

Bron | EenVandaag

Nynke KooyGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden