Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Je huid jong eten: zó doet je dat

huid-collageen.jpg

Iedereen moet eraan geloven: ouder worden. De hoeveelheid collageen in je huid neemt naar mate je ouder wordt af en het aantal lijntjes neemt toe. Wat je ook doet: zelfs botox, een veelbelovende gezichtscrème of wekelijks naar de schoonheidsspecialiste houdt die rimpeltjes uiteindelijk niet tegen. Gelukkig kun je het proces wel vertragen door voeding te eten die de aanmaak van collageen stimuleert.

Wat is collageen?

Collageen is tegenwoordig een beautyproduct dat niet meer weg te denken is, en terecht. Collageen is het hoofdbestanddeel van bindweefsel. Dit eiwit zorgt ervoor dat onze huid elastisch aanvoelt. Ons lichaam maakt zelf collageen aan, maar vanaf je 25e begint de aanmaak steeds verder af te nemen, zelfs al met een procent per jaar. Dat lijkt misschien niet veel, maar wanneer dit collageen afneemt, heb je meer kans op vroegtijdige huidveroudering. En niemand zit daar op te wachten toch? Gelukkig heb je voor een groot deel zelf in de hand hoé snel dat onvermijdelijke verouderingsproces toeslaat. Anti-aging- en huidspecialist Astrid Koole schreef hier het boek Wat zie jij er lekker uit! over. Het boek staat vol tips over wat je kunt eten om je collageen te verstevigen. 

Lees ook: Dit kunnen de gevolgen zijn van een droge huid (en zo voorkom je het)

Positieve en negatieve invloeden

“Je kunt zelf je collageenniveau beïnvloeden”, geeft de huidspecialist aan. “Wanneer je veel voeding eet die rijk is aan specifieke vitaminen en mineralen, heeft dat een positieve invloed op de collageensynthese”, legt Koole uit. Terwijl andere producten er juist voor zorgen dat je huid sneller veroudert. “Voedingsmiddelen zoals alcohol en suikerrijk eten en drinken breken collageen juist af. Ook een tekort aan aminozuren, vitamines of mineralen spelen een belangrijke rol in het verouderingsproces, net als roken.”

Lees ook: Dít is het geheim om ouder worden tegen te gaan, verklapt anti-aging expert

Voedingstips voor een mooiere huid

Koole merkt zelf dat mensen het lastig vinden wanneer ze voeding moeten vermijden in een dieet. “Mijn motto is daarom: verander niet, maar voeg toe. Verander je eetpatroon dus niet, maar ga iedere keer wat toevoegen. Ik heb de recepten in het boek heel eenvoudig gehouden, zodat het voor iedereen dagelijks te maken is. Er zijn verschillende voedingsmiddelen die een positieve invloed hebben op je collageenlaag. Op het moment dat je de collageenafbrekende enzymen afremt, krijgt het proces van de aanmaak van collageen juist de ruimte.”

  • Drink veel groene en witte thee
  • Eet zwavelhoudende voeding zoals knoflook, uien of Parmezaanse kaas
  • Neem genoeg vitamine C; fruit, een supplement of een halve citroen uitpersen in een glas water
  • Eet vooral paars en rood fruit zoals pruimen, bramen, aardbeien en bosbessen

Beeld | Getty Images

Ook interessant