Gezondheid

Hou je brein in topvorm!

spotlight-hersenen-trainen.png

Merk je dat je geheugen je soms in de steek laat? Dat je even moet nadenken wat je afgelopen vrijdag hebt gegeten, of welk verhaal een goede vriend laatst vertelde? Met deze tips breng je je brein weer in topvorm. 

Sporten

Jaren geleden waren onderzoekers er nog van overtuigd dat de vorm en de werking van de hersens enkele jaren na de geboorte vastlag en verlies of beschadiging (door alcohol, ziekte of ouderdom) blijvend zou zijn. Nieuwe hersencellen zouden niet groeien, maar dit blijkt een vergissing. Er worden wel degelijk nieuwe hersencellen aangemaakt, en lichaamsbeweging is een belangrijke stimulerende factor. Voldoende beweging houdt hart en bloedvaten gezond, én beïnvloedt de chemie van de hersens waardoor je je beter kunt concentreren. Dit komt door de endorfines die vrijkomen.

Lijnzaad en vis

Onze hersens bestaan voor 60% uit vetten die diverse functies vervullen, van nuttige tot ronduit ongezonde. Verzadigde vetten lokken atherosclerose uit: de bloedvaten vernauwen en de bloedcirculatie komt in het gedrang. De vetten die ons brein wél nodig heeft, zijn meervoudig onverzadigde vetten, zoals omega-3 en omega-6. Naast arachidonzuur hebben de hersens nog een tweede vetzuur nodig dat kortweg DHA wordt genoemd. Het behoort tot de omega-3-vetzuren die je vooral vindt in vette vis (zalm, makreel, sardines, haring, etc.) en in lijnzaad. De aanvoer van dit omega-3-vetzuur is bij veel mensen ontoereikend en volgens onderzoek kan een laag DHA-niveau soms met geheugenproblemen worden geassocieerd. Zet dus één of twee keer per week vette vis op je menu of vermeng lijnzaad met ontbijtgranen.

Vitamine B

Vitamines zijn niet  alleen belangrijke bouwstenen voor je lichaam, ze zijn ook goed ter bevordering van je geheugen. Vooral de verschillende vitamines uit de B-groep hebben een invloed op de aanmaak van bepaalde neurotransmitters. Onvoldoende vitamine B1 zou een verminderde waakzaamheid en een langere reactietijd veroorzaken.

Suikerspiegel

Onze hersens halen hun energie hoofdzakelijk uit de verbranding van glucose, die ons lichaam vindt in koolhydraten. Enzymen in het maagdarmkanaal breken de koolhydraten af tot glucose. De glucose wordt in de bloedsomloop opgenomen en voorziet de hersens van brandstof. Om ons brein op peil te houden hebben we koolhydraten nodig die ons langdurig van energie voorzien. Deze complexe koolhydraten komen onder meer voor in granen en de meeste groenten.

Voldoende slaap

Te weinig slaap heeft een grote invloed op ons brein. Het kortetermijngeheugen laat steken vallen, de radertjes in onze hersens draaien trager waardoor denkprocessen veel meer tijd in beslag nemen en je niet helder bent van geest. Lees meer over hoe beter te slapen.

Stress

Stress oefent een negatieve invloed uit op de hersens en in het bijzonder je geheugen. Het remt onder meer de aanmaak van nieuwe hersencellen in de hippocampus af. Het stresshormoon cortisol staat bekend als een vijand van de hippocampus en daarmee ook van het geheugen en het vermogen van de hersens om nieuwe dingen te leren. Houd stress dus in bedwang!

Hersencellen prikkelen

Hoe meer onderlinge verbindingen onze hersencellen hebben, hoe sterker ons brein. Hoe meer intellectuele uitdagingen je voor jezelf plaatst, des te meer verbindingen ontstaan er en des te beter wordt je geheugen weer. Prikkel je hersens met nieuwe uitdagingen!

Bron: Plusmagazine

 

Ook interessant