Gezondheid

Dít is de invloed van hormonen op gewichtstoename

hormonen.jpg

Soms ben je zo goed aan het sporten en gezond aan het eten, maar val je gewoon niet af. Super frustrerend, want dit had je eigenlijk wel verwacht. Er is een grote kans dat jouw hormonen je gewichtsverlies in de weg zitten.

Maar hoe voorkom je dat je hormonen invloed hebben op wat je eet? En om welke hormonen gaat het?

Invloed van hormonen

Gewichtstoename en hormonen gaan hand in hand. Als je hormonen niet in balans zijn, kan dat er voor zorgen dat je niet afvalt. Daarnaast gaat het niet alleen maar om het gewicht. Als je hormonen van slag zijn kan dat zorgen voor grotere gezondheidsproblemen. De hormonen controleren namelijk belangrijke functies in het lichaam, zoals: het metabolisme, de menopauze en opname van glucose. Controleer onderstaand rijtje om jouw hormonale disbalans te achterhalen én natuurlijk op te lossen.

Oestrogeen

Oestrogeen is voor een groot deel van invloed op ons libido. Je kunt extra oestrogeen binnenkrijgen door voeding met pesticiden of groeihormonen. Wanneer je oestrogeenniveau stijgt, word je meer resistent voor insuline. Dit zorgt ervoor dat glucose, ofwel suiker, uit het bloed wordt opgeruimd. Als dat systeem niet meer zo goed werkt, kan dat ervoor zorgen dat je aankomt. Voorkom dat je te veel pesticiden eet, door je groente en fruit goed te wassen, of dit onbespoten te eten.

Cortisol

Cortisol is een bekend hormoon, namelijk het stresshormoon. Het lichaam maakt cortisol aan bij onrust en dit kan daardoor een positief effect hebben op korte termijn spanningen. Denk bijvoorbeeld aan: zenuwachtig zijn voor een date of een belangrijke meeting. Het is pas slopend, voor het lichaam, bij een langere periode van stress. Er wordt dan voortdurend Cortisol aangemaakt in het lichaam. Als er teveel cortisol wordt aangemaakt leidt dit tot een grote hoeveelheid insuline, en dat triggert vetcellen. Als je merkt dat je aankomt of maar niet afvalt, kan het dus zijn dat je niet jouw eetgedrag, maar vooral je stressniveau moet aanpakken.

Lees ook: Dít is de invloed van hormonen op je huid

Leptine

Je lichaam maakt leptine vrij, als je veel suiker of bewerkt eten eet. Denk bijvoorbeeld aan koekjes en taart, maar ook aan kant-en-klaarmaaltijden, of sauzen uit pot; alles wat niet honderd procent vers gemaakt is. Als je hier veel van eet, maakt je lichaam dus veel leptine aan. Het resultaat is dat je niet snel een signaal krijgt dat je eigenlijk vol zit. Daardoor blijf je maar trek hebben, wat leidt tot gewichtstoename. Eet daarom zo veel mogelijk verse producten en gebruik verse kruiden.

Melatonine

Melatonine is van invloed bij een goed slaapritme.’s Avonds is de aanmaak hiervan hoger, zodat je makkelijker in slaap valt. Slaap is niet alleen belangrijk voor je mentale gemoedstoestand, maar ook voor ons metabolisme. Als je weinig slaapt, werkt je metabolisme minder goed. Op deze manier kom je aan. Leg daarom in de avond wat vaker je telefoon weg, pak een boek en lees, totdat je moe wordt. Op deze manier maakt je lichaam meer melatonine aan, dan wanneer je op je telefoon scrolt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Vivonline.nl
Beeld | iStock

Ook interessant