Gezondheid

5 tips om je hormonen in balans te krijgen

5-tips-om-je-hormonen-in-balans-te-krijgen.jpg

Onze hormonen bepalen grotendeels hoe we ons fysiek en mentaal voelen. Zit jij, zonder duidelijke reden, niet lekker in je vel? Heb je last van vervelende pukkels op je kin? Of misschien voel je je vaak opgeblazen en vermoeid? Daarom vijf belangrijke tips om je hormonen in balans te krijgen.

Tijd om je lichaam wat extra aandacht te geven!

Hormonen in balans

Het menselijke lichaam, en dan vooral het vrouwelijk lichaam, is complex. Verschillende hormonen razen dagelijks door ons lichaam en hebben invloed op diverse lichaamsfuncties en processen. Denk hierbij aan de menstruatie, een zwangerschap, maar ook onze stofwisseling, spijsvertering en de wijze waarop wij ons voelen en gedragen.

Factoren die de hormoonbalans beïnvloeden

Hormonen doen dus een hoop. Gelukkig weten we dat er drie belangrijke factoren een rol spelen bij een disbalans van je hormonen, namelijk: stress, voeding en beweging.

Deze vijf tips kunnen jou helpen om je hormonen in balans te krijgen…

1. Wie en/of wat geeft jou energie?

Stress kunnen we helaas niet vermijden, maar wel zeker verminderen. Belangrijk is om stil te staan bij welke activiteiten en/of welke mensen jou energie geven. Schrijf dit eventueel voor jezelf op, zodat je niet onbewust toch te veel wordt meegesleurd door activiteiten of mensen die energie jou energie kosten in plaats van blij maken.

2. De juiste supplementen

Sommige voedingssupplementen kunnen helpen om bepaalde lichaamsprocessen beter of sneller te laten plaatsvinden. Denk hierbij aan magnesium (bevordert een betere slaap), vitamine D (een pre-hormoon die andere hormoonfuncties ondersteunt) en Maca (bevordert een positieve balans tussen oestrogeen en progesteron).

3. Slaap

Tijdens je slaap heeft je lichaam tijd om te herstellen en op te laden. Te weinig slaap zorgt ervoor dat allerlei hormonen, zoals cortisol en hormonen met betrekking tot ons honger- en verzadigingsgevoel uit balans raken. Op tijd naar bed en soms lekker lang uitslapen kan dus zeker geen kwaad!

Lees ook:
5 opmerkelijke trucs om de hele nacht door te slapen (en dé gouden tip)

4. Krachttraining

Een korte intensieve krachttraining heeft de beste uitwerking op jouw hormonen. Vervelende lange cardio-sessies zorgen er namelijk voor dat niet alleen vet, maar ook spier wordt afgebroken. Korte, intensieve krachttrainingen boosten jouw testosteron en groeihormoon. Zo verbeter je jouw hormoonbalans en kunnen premenstruele klachten bijvoorbeeld worden verminderd.

5. Onbewerkte voeding

Simpele natuurlijke voeding wordt veel makkelijker door ons lichaam verwerkt dan bewerkte producten. Je bloedsuikerspiegel wordt minder verstoord en je hormonen blijven beter in balans. Ook is het belangrijk om voldoende te eten en jezelf dus niet uit te hongeren.

Welke voedingsstoffen zijn onmisbaar om je hormonen in balans te krijgen?

  • Onbewerkte voeding die rijk is aan magnesium (groene bladgroenten, noten, broccoli). Magnesium zorgt ervoor dat je zenuwen en spieren ontspannen. Daarnaast bevordert deze stof jouw nachtrust. Dit heeft weer een juiste invloed op je hormonen.
  • Voeding met veel goede vetten en omega-3: Goede vetten zijn belangrijk voor testosteron en het groeihormoon. Af en toe een eitje en één keer per week een visgerecht is dus hartstikke goed voor je!
  • Eiwitrijke voeding: Voldoende eiwitten zijn belangrijk voor de hormoonproductie. Denk aan producten als peulvruchten en noten, maar ook zeewier als je dit lekker vindt.
  • Vitamine B: Dit stofje haal je normaalgesproken uit vlees, eieren, zuivel en zeewier. Ben jij veganistisch? Dan is het handig om sowieso vitamine B12 bij te slikken.
  • Voeding die goed is voor je bloedsuikerbalans: Denk hierbij aan havermout en groenten waar veel ijzer in zit (spinazie bijvoorbeeld).
  • Producten die je beter kunt vermijden/verminderen: alcohol, cafeïne, gefrituurd eten, suikers, drop, light producten, varkensvlees en chemische E-nummers (E621 en E951 bijvoorbeeld).

Liever vette en volle producten

Over het algemeen is het dus belangrijk om voldoende te eten van bovenstaande opties en jezelf vooral niet uit te hongeren. Wees niet bang voor vetten en volle producten. Deze zijn juist veel beter voor je lichaam dan de light- varianten.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Tekst | Lieve Peters
Beeld | iStock

Lieve (28) woont in Limburg en studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen afgerond in Tilburg. “Na verschillende stages, lukte het me niet om in Limburg een leuke baan in de communicatie te vinden. Drie jaar geleden belandde ik in de zorg en ik werk nog steeds met veel plezier als cliëntbegeleider op een groep met mensen met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen. Toch begon het te kriebelen om weer in de pen te klimmen.” Dus schrijft Lieve over gezondheid, sport, relaties en psyche. Meer lezen van Lieve? Check lievepeters.com of @lievepeters

Ook interessant