Gezondheid

Déze lekkere smoothie brengt je hormonen weer in balans

deze-lekkere-smoothie-brengt-je-hormonen-weer-in-balans.jpg

Helaas hebben wij vrouwen vaak last van hormonen die uit balans zijn. Dit kost ontzettend veel energie die we veel beter kunnen gebruiken. Probeer daarom eens een ontbijt dat veel goeds betekent voor je hormoonhuishouding.

Déze smoothie, getipt door Vivonline, is een topper voor onze hormonen om de dag mee te starten.

Hormonen in balans

De smoothie is een combinatie van vezelrijk fruit, zaden, detoxificerende groenten en proteïnen. Hier worden onze darmen heel blij van. En gelukkig is de inhoud niet zo ingewikkeld. Je hebt slechts vijf hoofdingrediënten nodig die je met een beetje geluk al in huis hebt.

Ingrediënten voor de smoothie

  1. (Bevroren) bessen
    Bessen zitten vol vezels en antioxidanten. Vezels hebben we nodig om op de juiste manier gemetaboliseerd te worden. Als je niet genoeg vezels binnenkrijgt, kan dat leiden tot hormonale disbalans. Om je hormonen in balans te houden, hebben we een hoge inname van antioxidantrijk voedsel nodig die de ontgifting van de hormonen in de lever optimaliseren. Kies eens voor de bevroren variant van bessen; hierdoor wordt de textuur heel creamy.
  2. Amandelmelk
    Amandelmelk is een goed alternatief voor zuivel, omdat dit beter te verteren is. Daarnaast kan zuivel de groei van Candida helpen, wat vaak wordt gelinkt aan PCOS: een hormonale disbalans die voorkomt bij jonge vrouwen. Dit kan je vruchtbaarheid in de weg zitten. Daarnaast zitten er natuurlijke hormonen in koemelk waardoor je eigen hormoonhuishouding hieronder kan gaan lijden. Vervang daarom je zuivel eens voor plantaardige melk.
  3. Bladgroenten
    Bladgroenten in je smoothie zorgen voor extra vezels en antioxidanten. Daarnaast ondersteunen ze je lever, helpen ze bij het ontgiften van de hormonen en houden ze het oestrogeen in balans. Je kunt variëren in bladgroenten, denk aan: boerenkool, rucola, spinazie of snijbiet met ieder z’n eigen unieke voedingswaarde.
  4. Gemalen lijnzaad
    Gemalen lijnzaad is een bron van oplosbare vezels en daarnaast helpt het bij het beheersen van onevenwichtigheden in oestrogeen en testosteron. Voeg een eetlepel toe aan je smoothie zodat het ook enkele ontstekingsremmende omega 3-vetten toevoegt. Daarnaast maakt het de smoothie lekker dik, zodat je langer vol zit.
  5. Collageenpoeder
    Door collageen toe te voegen, krijg je meteen veel eiwitten binnen. Hierdoor zit je langer vol en het houdt je bloedsuikerspiegel in balans. Nog belangrijker: het helpt de darmwand opnieuw op te bouwen en het helpt een lekkende darm te voorkomen. Want als je je hormonen in balans wil brengen, moet je je spijsvertering absoluut niet vergeten.

Lees ook
Met déze tips geef je je feelgood-hormonen een boost

Zo maak je de smoothie

Als je voeding op de juiste manier combineert, krijg je gebalanceerde hormonen. Dit is een recept voor meer energie, geluk en gezondheid. Zó maak je het lekkere ontbijtje voor één persoon:

  • 1 glas amandelmelk (mag ook minder zijn)
  • handvol (bevroren) bessen
  • handje donkere bladgroenten (kan ook meer zijn)
  • 1 schep collageenpoeder
  • 1 eetlepel gemalen lijnzaad
  • ½ banaan of ½ avocado om de smoothie extra romig te maken
  • optionele smaakversterkers: notenboter, pure chocolade, vanille-extract of kaneel

Stop alle ingrediënten in de blender en mix dit tot een glad mengsel. Geniet ervan!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Vivonline.nl
Beeld | iStock

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant