Gezondheid

Met déze tips blijven je hormonen in balans deze zomer

met-deze-tips-blijven-je-hormonen-in-balans-deze-zomer.jpg

Omdat we in de zomer te maken krijgen met hogere temperaturen, kunnen je hormonen uit balans raken. Je krijgt meer zin in ijsjes, drinkt wijntjes op het terras en je gaat vaak later naar bed. Al deze factoren zijn natuurlijk niet goed voor je hormoonhuishouding. Gelukkig kun je er zelf iets aan doen.

Met déze vijf tips kun jij je hormonen in balans houden deze zomer.

1. Maak je eten zelf

Probeer je eten zo vaak mogelijk helemaal zelf te maken. Kies voor zo veel mogelijk soorten groente per maaltijd zodat je ook vol raakt en je niet in de middag naar chocolade grijpt. Zorg daarnaast dat je per maaltijd voldoende eiwitten binnenkrijgt. Denk hierbij aan gevogelte, eieren, linzen, vis en eiwitpoeder. Dit is goed voor je cellen, het bindweefsel en de opbouw van je spieren. Gezonde vetten mogen ook niet ontbreken; deze geven je lichaam energie en ze zullen de smaak van je eten optimaliseren. Gezonde vetten vind je in olijfolie, koolzaadolie, kokosolie, avocado-olie en biologische boter.

2. Weerstandverhogende effecten van polyfenolen

Duik ook eens in het kruidenschap om je eten wat meer smaak te geven. Tijm, knoflook, kurkuma, paprika, komijn, koriander, munt, gember, citroen en chili bevatten bijvoorbeeld hele krachtige polyfenolen waarvan gezegd wordt dat ze verbetering geven aan het immuunsysteem en je hormonen in balans brengen. Rode wijn bevat het polyfenol resveratrol; dit werkt ontstekingsremmend. Een glaasje rode wijn op z’n tijd moet dus kunnen.

3. Vervang suikerrijk eten zo veel mogelijk

Als je kiest voor koolhydraten waar je lichaam blij van wordt, kun je snelle suikerpieken tegenhouden waardoor je lichaam minder vatbaar is voor ontstekingen. Eet bijvoorbeeld zoete aardappelen, bruine rijst, quinoa en haver. Maak je koelkast summerproof en vervang bijvoorbeeld suikerrijke muesli voor zelfgemaakte granola of havermout. Laat je ook niet misleiden door gezonde sapjes en neem een lekker stuk watermeloen. Op deze manier krijg je ook nog vezels binnen en reageert je lichaam minder heftig. Je hormonen blijven in balans als je koolhydraten eet met eiwitten en vetten.

4. Neem tijd voor je zelf

Gebruik de zomerperiode ook eens om tot rust te komen. Stress is behoorlijk slecht voor je hormonen. Zorg er daarom voor dat je voldoende slaapt omdat je lichaam dan kan herstellen. Dit is erg belangrijk om je hormonen blij te houden. Sta wat vaker stil bij dingen in het leven die belangrijk voor je zijn en vergeet niet om goed te ademen. Een paar keer diep in- en uitademen kan al helpen om je stresslevel flink te laten dalen.

Lees ook: Dít is de invloed van hormonen op je huid

5. Beweeg

Natuurlijk is het heerlijk om uren in de zon te liggen, maar om je hormonen in balans te houden is beweging belangrijk. Daag je spieren uit zodat je spiermassa kunt opbouwen, wat goed is voor het immuunsysteem. Doe wat je leuk vindt en denk bijvoorbeeld aan hardlopen, fietsen, zwemmen, tennis of bijvoorbeeld krachttraining. Vergeet hierna niet te stretchen om je lichaam rust te geven.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Vivonline.nl
Beeld | iStock

Ook interessant