Gezondheid

Met deze voedingsstoffen kun je de kans op een hormonale disbalans verkleinen

met-deze-voedingsstoffen-kun-je-kans-op-hormonale-disbalans-verkleinen.jpg

Een hormonale disbalans kan veroorzaakt worden door tal van verschillende dingen. Misschien is het je wel eens opgevallen dat je in tijden van stress plots een veranderde cyclus hebt, of misschien zelfs een maand niet ongesteld wordt. Om een hormonale disbalans te voorkomen, kun je echter wel wat doen.

Want wanneer je onderstaande voedingsstoffen toevoegt aan je weekmenu, kan je de kans erop aanzienlijk verkleinen.

Omega 3-vetzuren

Het is heel erg belangrijk om voldoende vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen binnen te krijgen. Niet alleen voor een goede algehele gezondheid, maar ook voor het in balans houden van je hormonen. Het binnenkrijgen van voornamelijk voldoende omega 3-vetzuren is erg belangrijk. Deze vind je in onder andere vette, verse vis, zoals zalm of sardientjes. Maar ook chiazaad en lijnzaad bevatten er veel van. Om zeker te zijn dat je voldoende binnenkrijgt, kun je ook suppleren door een visolie- of algenolie-supplement te slikken.

Probiotica

Daarnaast is het heel belangrijk om voldoende probiotica binnen te krijgen. De gezondheid van je darmen wordt namelijk dikwijls gelinkt aan de gezondheid van je hormonen. Probiotica hoef je niet per se in supplementvorm te nemen, want je kunt het ook uit allerlei verschillende voedingsmiddelen halen. Je vindt het bijvoorbeeld in kimchi, zuurkool, kombucha of yoghurt.

Eiwitten

Tot slot is het aan te raden om dagelijks voldoende eiwitten binnen te krijgen om een hormonale disbalans te voorkomen. Eiwitten zijn namelijk erg belangrijk voor het reguleren van de neurotransmitters serotonine en dopamine. Wanneer je daar te weinig van hebt, kan je lichaam minder goed omgaan met stress. En een hoog stressniveau in het lichaam kan zorgen voor te veel cortisol, waardoor je hormonen flink in de war kunnen raken. Focus dus op voldoende eiwitten in je maaltijden. Een simpel eitje volstaat natuurlijk altijd, maar ook onder andere peulvruchten, noten en zeewier zijn gezonde bronnen van eiwit.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Vivonline, Bedrock
Beeld | iStock

Ook interessant