Gezondheid

Zó voorkom je hoofdpijn als je de hele dag achter de computer zit

zo-voorkom-je-hoofdpijn-als-je-de-hele-dag-achter-de-computer-zit.jpg

We weten wel dat het niet goed is om de hele dag naar een scherm te kijken, maar soms kan het niet anders. Alleen kun je je er wel flink beroerd door gaan voelen en je blijkt er zelfs ziek van te kunnen worden. Hoe voorkom je dat je na een paar uur met knallende hoofdpijn achter je computer zit? 

De hoofdpijn, veroorzaakt door je computerscherm, blijkt zelfs een naam te hebben; het ‘computervisie syndroom’. 

Het computervisie syndroom

Het computervisie syndroom ontstaat wanneer je teveel spanning op je ogen hebt, als gevolg van het te lang naar een computerscherm staren. Naast hoofdpijn zijn er ook nog andere symptomen: wazig zicht, vermoeidheid, rode en droge ogen, dubbelzicht en zelfs duizeligheid. Allemaal veroorzaakt doordat je te lang zit te concentreren op een scherm. Niet alleen computers kunnen dit syndroom veroorzaken, ook je tablet of smartphone kunnen de boosdoener zijn. Door wat aanpassingen kan dit syndroom gelukkig weer over gaan.

Met deze zeven tips voorkom je dat je last van hoofdpijn krijgt door je computer:

1. Zet je scherm verder weg

Als je scherm te dichtbij staat, kan de helderheid en het blauwe licht hoofdpijn veroorzaken. Let er wel op dat je ‘m ook niet te ver naar achteren zet, want hierdoor kunnen je ogen juist weer overbelast raken.

2. Houd mobiele apparaten niet te dichtbij je ogen

Vergelijkbaar met de vorige tip, is het belangrijk dat je je tablet of mobiele telefoon niet te dicht bij je ogen houdt. Als je moeite hebt met het lezen van de letters, zet het lettertype dan wat groter en de helderheid juist wat lager. 

3. Neem elke 20 minuten 20 seconden pauze

Spaar je ogen door af en toe eens een pauze te nemen. Door elke twintig minuten een pauze van twintig seconden te nemen en je op iets wat verder weg te concentreren, kunnen je ogen even ontspannen. 

4. Zorg dat er geen zonlicht op je scherm valt

Verplaats je computerscherm of tablet, zodat deze niet te dicht bij een raam staat. Zonlicht op je computerscherm veroorzaakt snel vermoeide ogen, die vervolgens weer voor hoofdpijn zorgen.

6. Verlicht de werkruimte goed

Ga ook niet in een donkere ruimte zitten met je verlichte scherm, maar verlicht de werkruimte juist goed met lampen. Zorg wel dat er geen licht is dat direct op je gezicht schijnt, want dat kan juist weer ongemak veroorzaken.

7. Wijzig je instellingen

Zorg dat je beeldscherm goed ingesteld staat. Dat betekent dat het scherm op de juiste hoogte staat, zodat je nek niet constant aangespannen is. Daarnaast is het belangrijk dat de helderheid van je scherm ongeveer gelijk is aan de verlichting van de ruimte waar je in zit. 

Bron | Marie Claire, Visio
Beeld | iStock

Ook interessant