Margriet logo
Honing, ahornsiroop en agavesiroop Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Honing, ahornsiroop en agavesiroop: hoe (on)gezond zijn deze suikervervangers?

Honing, ahornsiroop - ook wel maple syrup genoemd - en agavesiroop worden in deze tijd regelmatig gebruikt voor verschillende gerechten. Dit komt voornamelijk omdat gedacht wordt dat deze natuurlijke suikervervangers beter zouden zijn dan ‘gewone suiker’. Maar zijn deze zoetstoffen ook echt gezonder?

We zochten het voor je uit.

Honing

Honing of suiker in je thee? Velen van ons kiezen voor het eerste, omdat honing een natuurlijk product is en daardoor een goede suikervervanger zou zijn. Maar suiker komt ook uit de natuur: uit de suikerbiet, bijvoorbeeld. Sterker nog, er zit weinig verschil tussen de twee producten. Honing is namelijk een vloeibare vorm van suiker: allebei de producten bestaan uit glucose en fructose. Honing en suiker worden hierdoor beide op dezelfde manier afgebroken in je lichaam. Het klopt wel dat er in honing een beetje ijzer, mineralen en vitaminen zitten. Maar dit is zó weinig, dat het voor je gezondheid eigenlijk niets uitmaakt: het is minder dan één procent van wat je dagelijks nodig hebt.

Ahornsiroop

Ahornsiroop is een dunne, zoete stroop gemaakt van het sap van de esdoorn. Het wordt daarom ook wel esdoornsiroop genoemd. Deze siroop wordt onder andere gebruikt bij bij pannenkoeken, wentelteefjes en op wafels. Los van het feit dat het erg lekker is, worden er ook veel gezondheidsvoordelen aan toegeschreven. Hierbij gaat het om dat deze siroop nog vitaminen en mineralen bevat en dan vooral zink en mangaan. Dit is daarom ook zeker een gezondheidsvoordeel.

Toch is er een grote ‘maar’: de siroop bestaat verder voor tweederde uit surcose, ook wel bekend als tafelsuiker. Sucrose staat bekend als een stof die een grote, negatieve invloed heeft op je bloedsuikerspiegel. Per honderd gram bevat esdoornsiroop dus 76,2 gram puur suiker. Er zitten dus vitaminen en mineralen in ahornsiroop, maar dat weegt niet op tegen de hoeveelheid suiker die erin verwerkt zit.

Agavesiroop

Agavesiroop is afkomstig van de agaveplant. Het is iets dunner dan honing en erg zoet van smaak. Deze siroop wordt andere gebruikt bij yoghurt of in een smoothie. Het positieve effect op de bloedsuikerspiegel zou het voornaamste gezondheidsvoordeel van deze siroop zijn. Dit komt omdat deze siroop een lagere glycemische index (GI) heeft dan andere suikervervangers. De GI geeft aan hoe snel koolhydraten worden opgenomen in het bloed. Als iets een lage GI heeft wordt het minder snel opgenomen in het bloed, daardoor ontstaan er minder schommelingen in de bloedsuikerspiegel.

We zetten de GI-waarde per suikervervanger voor je op een rij.

  • Honing: 58
  • Ahornsiroop: 54
  • Agavesiroop: 19

Uit deze GI-waardes kun je opmaken dat agavesiroop de beste keuze is. Maar helaas weegt dit gezondheidsvoordeel niet op tegen de negatieve gezondheidseffecten. Het hoge fructosegehalte zorgt dus voor een lage glycemische index, maar pure fructose kan vooral in grote hoeveelheden slecht zijn voor de gezondheid. Fructose kan namelijk je insulinegevoeligheid verlagen en daarmee de kans op diabetes type 2 vergroten. Een ander negatief effect is de manier waarop de siroop wordt gemaakt. Het agavesap wordt gefilterd en vervolgens verhit. Hierdoor bevat de siroop, net als geraffineerde suiker, eigenlijk geen andere voedingsstoffen als mineralen of vitamines.

Net zo ‘slecht’ als suiker

Kortom, voor alle drie de suikervervangers valt iets te zeggen, maar echt gezond zijn ze niet. Natuurlijk kun je ze allemaal gewoon blijven gebruiken in je eten en drinken, maar doe het met mate: te veel suiker binnenkrijgen kan effect hebben op je gezondheid, in wélke vorm dan ook.

Bron | Voedingscentrum, Goedetengezondleven, Foody, De veganistischekeuken

Sanne van De WeteringGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden