Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze hoeveelheid groente en fruit eten zou de meeste gezondheidsvoordelen hebben

zo-veel-groente-en-fruit-eten-is-het-beste-voor-je-gezondheid.jpg

Dat groente en fruit goed zijn voor je gezondheid, hoeven we je natuurlijk niet meer te vertellen. Het is niet voor niets dat het Voedingscentrum in Nederland aanbeveelt om minimaal 250 gram groente en 200 gram fruit per dag te eten. Maar welke hoeveelheid groente en fruit zorgt voor de meeste gezondheidsvoordelen?

Dat heeft een nieuwe, grote studie nu uitgezocht. En als je netjes je 250 gram groente en 2 stuks fruit per dag eet, zit je daar gelukkig bést dichtbij.

Groente en fruit voor je gezondheid

Voldoende groente en fruit eten – hoe gezond het ook mag zijn – blijkt voor veel mensen nog best moeilijk: gemiddeld eten we slechts 140 van de aangeraden 200 à 250 gram groente per dag. Ook bij 200 gram fruit scoren we vaak te laag: gemiddeld eten Nederlanders volgens het RIVM ongeveer 112 gram fruit (dus één portie) per dag. Toch heeft het veel aangetoonde voordelen voor de gezondheid om wél genoeg groente en fruit te eten. Je immuunsysteem wordt er beter van, de kans op hart- en vaatziekten neemt erdoor af, net als het risico dat je loopt op sommige chronische aandoeningen. Maar bij welke hoeveelheden dat precies begint te werken, is vaak nog een discussiepunt.

Nieuwe studie

Een grote overzichtsstudie waarin meer dan 26 onderzoeken geanalyseerd zijn, moet nu duidelijkheid bieden over welke hoeveelheid optimaal is voor de gezondheid. Aan de studie werkten in totaal ruim twee miljoen deelnemers mee uit 29 landen over de hele wereld. En daaruit kwamen een paar interessante bevindingen, is te lezen in het vakblad Circulation van de American Heart Association.

Vijf porties per dag

Als je vijf porties groente en/of fruit per dag eet, heeft dat de meeste gezondheidsvoordelen. Zo is het goed voor je immuunsysteem en neemt de kans op vroegtijdig overlijden af. Meer dan die vijf porties kan natuurlijk geen kwaad, maar maakt je lichaam ook niet per se gezonder. Van die vijf porties kun je het beste kiezen voor twee porties fruit en ongeveer drie porties groente, wat neerkomt op in totaal zo’n 250 gram.

Lees ook:
Een portie fruit: hoeveel is dat eigenlijk precies?

Minder kans op overlijden

In vergelijking met mensen die maar twee porties groenten en fruit per dag eten, hadden de deelnemers die vijf porties aten ruim dertien procent minder kans om vroegtijdig te overlijden. Ook nam de kans op overlijden door hart- en vaatziekten met 12 procent af, en de kans op overlijden door sommige soorten kanker met tien procent. De kans op overlijden door een ademhalingsziekte als astma of COPD, neemt zelfs 35 procent af. Natuurlijk is het slechts een afname van het risico hierop, en kunnen groente en fruit deze aandoeningen niet volledig voorkomen.

Citrusvruchten en bladgroente

En voor welke groente en fruit kun je dan het beste gaan, als het gaat om je gezondheid? Het meeste voordeel zou je halen uit groene bladgroente, zoals spinazie, sla en kool. Qua fruit kun je het beste gaan voor bessen en citrusvruchten. Die zijn rijk aan betacaroteen en vitamine C, stoffen die ons lichaam hard nodig heeft. Hoewel fruitsappen en zetmeelproducten als mais, erwten en aardappels niet ongezond zijn, blijken die volgens deze studie wél weinig invloed te hebben op ons overlijdensrisico.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Science Daily, American Heart Association, Wat Eet Nederland / RIVM
Beeld | Getty Images

Ook interessant