Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Met deze formule bereken je hoeveel glazen water je per dag moet drinken

hoeveel-water-per-dag-met-deze-formule-kun-je-het-berekenen.jpg

Nu het langzaamaan weer warmer wordt buiten, is het extra belangrijk dat we genoeg water drinken. Maar ja, wat is eigenlijk genoeg? Gelukkig bestaat er een formule om precies uit te rekenen hoeveel glazen water jij per dag nodig hebt.

En dat is misschien nog wel meer water dan je zou verwachten.

Hoeveel water per dag?

Het is belangrijk op voldoende water te drinken om voldoende vocht binnen te krijgen. En dat vocht is weer nodig om je lichaam gezond te houden. Zo helpt het onder andere de nieren met het afvoeren van afvalstoffen in je lichaam en dient het als bouwstof en transportmiddel. Het is belangrijk om dagelijks voldoende te drinken, omdat je elke dag zo’n 2,5 liter aan vocht verliest bij het ademen, zweten, plassen en poepen.

Het Voedingscentrum raadt daarom volwassenen aan om elke dag 1,5 tot 2 liter water te drinken. Maar de Mayo Clinic, een Amerikaans academisch medisch centrum, raadt vrouwen aan zeker 2,2 liter water (negen glazen) te drinken en adviseert mannen om zelfs 3 liter (zo’n dertien glazen) tot zich te nemen. Ook heeft de kliniek een formule bedacht die nauwkeuriger berekent hoeveel vocht je per dag nodig hebt.

Gewicht

Volgens de experts heeft je gewicht namelijk ook veel te maken met hoeveel water je moet drinken. Daarom hanteren zij de volgende rekensom: je gewicht gedeeld door dertig is het aantal liter water dat jij dagelijks nodig hebt. Dus weeg je bijvoorbeeld 73 kilo? Dan zou jij volgens de formule 73 : 30 = 2,4 liter water (negen à tien longdrinkglazen van 250 milliliter inhoud) moeten drinken. 56 kilo? Dan 1,8 liter (zeven glazen water). 91 kilo? Dan zeker 3 liter (twaalf glazen vol).

Maar…

Ook bij deze formule worden kanttekeningen geplaatst, want hoeveel water je op een dag moet drinken hangt natuurlijk ook af van hoeveel lichamelijke inspanning je verricht, wat het weer is en wat je eet. Houd het gemiddeld dus maar op die minimale 1,5 tot 2 liter die het Voedingscentrum aanraadt – dan zit je sowieso goed.

Tekenen van je lichaam

Soms is het lastig om bij te houden hoeveel water je precies op een dag gedronken hebt, maar gelukkig geeft je lichaam dat meestal duidelijk aan. Als je bijna nooit echt dorst hebt en je urine een lichtgele kleur heeft, ben je op het goede pad qua waterinname. Ook als je niet genoeg drinkt zal je lichaam dat aangeven. In dat geval krijg je eerst meestal een droge mond en enorme dorst, en later eventueel ook hoofdpijn, concentratieproblemen of constipatie.

Meer water drinken

Vind je het moeilijk om dagelijks genoeg water te drinken? Maak het jezelf dan makkelijker door aan het begin van de dag alvast in kannen of flessen het grootste gedeelte klaar te zetten. Zo maak je visueel hoeveel je die dag moet drinken. Daarnaast kun je jezelf ook aanleren om de dag te starten met één tot drie glazen water, zodat je de basis alvast hebt gelegd. Handig als je op drukke werkdagen nog wel eens wil vergeten om te drinken. En tijdens de nacht heb je natuurlijk geen vocht meer binnengekregen, dus dat vul je hierdoor weer aan.

Leer jezelf daarnaast aan om altijd een flesje water mee te nemen als je de deur uitgaat, zodat je tussendoor kunt aanvullen. Er bestaan zelfs speciale apps die je herinneren om water te drinken, maar je kunt natuurlijk ook zelf een paar keer op de dag een wekker zetten. En de laatste tip: maak er een feestje van. Sommige mensen vinden water drinken saai. Fleur daarom je glas op met een beetje munt, citroen, sinaasappel of komkommer. Zo maak je er toch nog iets bijzonders van.

Bron | Voedingscentrum, Nieuwsblad, Powerslim
Beeld | iStock

Margriet 23 ligt nu in de winkel! Met daarin deze week: wat hebben we geleerd van onze liefdes, influencers van boven de vijftig, een interview met Daphne Lammers, binnenkijken in een cottage garden en natuurlijk nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant