Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hoeveel fruit per dag zou je eigenlijk moeten eten?

dit-is-waarom-je-sommige-fruitpitten-wel-kunt-eten-en-andere-niet.jpg

Het zit boordevol vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Daarom is het belangrijk dat je er genoeg van eet. Maar hoeveel is genoeg? En is het waar dat je ook te véél fruit kunt eten? Hier wat vruchtbare informatie.

Het eten van fruit levert de nodige gezondheidsvoordelen op. Zo hebben mensen die dagelijks fruit eten minder kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, darmkanker en longkanker.

Hoeveel stuks fruit per dag?

Fruit levert weinig calorieën en bevat veel vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Daarnaast levert het ook nog eens koolhydraten. Het advies is daarom om ongeveer 2 porties (200 gram) fruit per dag te eten. Let er wel op dat je hele vruchten niet vervangt door fruitsap. Dit bevat minder voedingstoffen en ook niet alle goede bestanddelen van fruit.

Fruitige voorbeelden

Zorg ervoor dat je genoeg varieert tussen verschillende soorten fruit. Om aan je dagelijkse portie van 200 gram te komen, kun je bijvoorbeeld de ene dag een banaan en twee kiwi’s eten, en de andere een klein bakje met druiven en een sinaasappel. Ook lekker: doe aardbeien op je brood of volkorenbeschuitje en eet aan het eind van de dag nog een appel.

Bestaat er ook zoiets als te veel fruit eten?

Hoewel fruit heel gezond is, bevat het ook veel glucose (ook wel druivensuiker of fruitsuiker genoemd). Als je daar te veel van binnenkrijgt, kan je bloedsuikerspiegel gaan stijgen en kun je op ten duur zelfs diabetes ontwikkelen. Daarnaast kun je ook aankomen van de suikers in fruit. Je lever zet het teveel aan suikers in je lichaam om in triglyceriden, die worden opgeslagen in vetcellen in je lijf. Hoe meer suiker je eet, hoe meer vet je lichaam dus opslaat. Het is daarom verstandig om niet meer dan vier porties fruit per dag te eten.

Fruitsoorten met weinig suiker

Als je op je suikerinname moet letten, is het belangrijk om voor soorten te gaan die weinig suiker bevatten. Denk aan watermeloen, aardbeien en vrijwel alle soorten bessen. Fruit zoals mango, kersen, druiven, granaatappels en dadels bevatten relatief het meeste suiker, wat betekent dat je hier beter wat minder van kunt eten.

Bron | Voedingscentrum en hln.be
Foto | iStock

Ook interessant om te lezen

Ook interessant