Gezondheid

Zó weet je hoeveel cafeïne er in je chocolade zit (en het effect daarvan)

zo-weet-je-hoeveel-cafeine-er-in-je-chocolade-zit-en-het-effect-daarvan.jpg

Het is vandaag Wereld Chocoladedag, dus neem vanavond lekker een kop thee met een reep chocolade. Of moet je je dan zorgen maken dat je daarna niet goed kunt slapen, omdat er cafeïne in chocolade zit? We zochten het uit.

Het ligt namelijk iets ingewikkelder dan je zou denken.

Gezondheidsvoordelen chocolade

Donkere, pure chocolade schijnt allerlei gezondheidsvoordelen te hebben. Zo zit het vol antioxidanten, bevat het weinig suiker (vergeleken met andere soorten chocolade), en zou het zelfs de gezondheid van je hart ten goede kunnen komen. Maar hoe zit het precies met de hoeveelheid cafeïne in deze en andere chocoladesoorten, en het effect daarvan op je lichaam?

Cafeïne in chocolade

Het is in ieder geval zeker dat chocola een bepaalde hoeveelheid cafeïne bevat. In het productieproces waarin cacaobonen worden verwerkt tot chocolade, ontstaan er twee stoffen: cacaoboter en cacaobestanddelen. In de cacaobestanddelen zit cafeïne. Dat betekent dat hoe meer cacao de chocolade bevat, hoe meer cafeïne er in zal zitten Oftewel: hoe puurder de chocolade, hoe meer cafeïne.

De hoeveelheid per soort

Witte chocolade wordt enkel gemaakt met cacaoboter, en niet met cacaobestanddelen. Daarom bevat witte chocolade helemaal geen cafeïne, en kun je die veilig eten voor het slapengaan. Maar hoe zit het met de overige chocoladesoorten? We hebben de hoeveelheid cafeïne per soort op een rijtje gezet. Dit is berekend per portie (ongeveer dertig gram).

  • Pure chocolade (70-85%): 22,7 milligram cafeïne
  • Pure chocolade (45-59%): 12,2 milligram cafeïne
  • Tussen melk en puur in (vaak in snoep en koek): 17,6 milligram cafeïne
  • Melkchocolade: 5,6 milligram cafeïne
  • Witte chocolade: 0 milligram cafeïne

Effect op het lichaam

Of het eten van chocolade ook echt effect heeft op de energielevels in je lichaam, verschilt per persoon. Mensen die regelmatig koffie drinken, zullen van de kleine hoeveelheden cafeïne in chocolade niet veel merken. Dat komt doordat een normale kop koffie zo’n 96 milligram cafeïne bevat, dus vier keer zoveel dan een portie pure chocolade. Maar als je cafeïne niet gewend bent, zul je er gevoeliger voor zijn, en dan kan de cafeïne in chocolade wel effect hebben. Vooral in combinatie met de suiker die in veel chocolade wordt toegevoegd.

Koffie en chocolade?

Kan het dan gevaarlijk zijn om op één dag beide koffie én chocolade te nuttigen? Nee, ook dat mag gewoon. De aanbevolen maximale hoeveelheid cafeïne voor volwassenen is 400 milligram per dag. Daar kom je met een kop koffie en reep chocolade dus niet overheen. Dat kun je echter beter niét ’s avonds nuttigen, want dan is de kans groter dat het effect heeft op je nachtrust.

Bron | Mindbodygreen.com
Beeld | iStock

Ook interessant