Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hoelahoepen als sport: zó veel calorieën verbrand je in 10 minuten

hoelahoepen-als-sport-zo-veel-calorieen-verbrand-je-in-10-minuten.jpg

Hoelahoepen, wie deed het vroeger niet? Inmiddels is het weer helemaal hip – en niet alleen onder kinderen. Met je heupen draaien, een lekker muziekje erbij: hoelahoepen is een superleuke work-out.

En je blijkt er ook nog eens flink wat calorieën mee te verbranden.

Spieren trainen met hoelahoepen

Door te hoelahoepen train je namelijk veel meer spieren dan je waarschijnlijk verwacht. Zo houd je de hoepel omhoog met je buikspieren en rugspieren, en heb je de spieren in je benen en billen hard nodig om de draaiende bewegingen te maken. Door al die spieren met hoelahoepen te trainen, merk je dat je taille in omvang afneemt én je conditie verbetert.

Ook is het nog eens heel goed voor de soepelheid van je rug en heupen én voor je coördinatie, stabiliteit en lenigheid. Hoelahoepen zou door de bewegingen van je buik zelfs een goede invloed hebben op je stoelgang, en dat is altijd mooi meegenomen.

Calorieën

Hoelahoepen is dus niet alleen heel leuk om te doen, maar ook een goede work-out. Je verbrandt er dan ook flink wat calorieën mee: 100 in slechts tien minuten! Het hangt wel een beetje af van je eigen gewicht, het gewicht van je hoepel en hoe actief je aan het hoepelen bent. Wanneer je dit elke dag een minuut of tien doet zul je al verschil merken; drie keer per dag tien minuten is helemaal ideaal.

De juiste hoepel

Natuurlijk kun je simpelweg naar een speelgoedwinkel gaan en daar een hoepel kopen, maar met die producten kom je er meestal niet. Ze zijn te klein en te licht om echt goed mee te kunnen trainen, omdat ze bedoeld zijn voor kinderen. Daarom kun je beter online of in een sportwinkel op zoek gaan naar de juiste hoepel voor jou.

Hoepelen voor gevorderden

Voor welke hoepel je kiest, is afhankelijk van je gewicht, lengte en omvang. Als je de hoepel voor je op de grond zet, moet deze qua hoogte tussen je taille en borst komen. Dit is nodig omdat een grote diameter van de hoepel zorgt voor een lange en constante beweging die gemakkelijker te controleren is.

Een kleinere diameter zorgt voor meer taille en heupbewegingen, en is meer geschikt voor gevorderde hoelahoeper. Je kunt ook gaan voor een verzwaarde hoepel, voor een intensievere work-out: hoe zwaarder de hoepel, hoe harder je spieren moeten werken.

Hoepel-video’s

Via YouTube vind je genoeg video’s met hoepelwork-outs, zoals onderstaande.

Bron | Gezondheid & Co, Het Laatste Nieuws
Beeld | Getty Images

Ook interessant