null Beeld Redactie
Beeld Redactie

PREMIUM

Hoe verslaafd ben je aan social media? Doe de test!

Lees onderstaande vragen en antwoorden goed door en kies het antwoord dat het best bij je past. Probeer de vragen zo eerlijk mogelijk te beantwoorden.

1. Hoe vaak kijk je dagelijks op social media?

G. 0 – 4 keer
N. 5 – 9 keer
V. Meer dan 10 keer

2. Je gaat een dag met een vriendin op pad, maar je bent je telefoon vergeten. Hoe voel je je?

V. Ik voel me ‘naakt’ en onrustig bij het idee dat ik de hele dag geen WhatsApp of andere social media kan gebruiken. Meerdere keren grijp ik naar mijn tas of zak om er telkens weer achter te komen dat ik mijn telefoon niet bij me heb.
G. Ik zal social media geen seconde missen. Als ik iemand noodgedwongen moet bellen, kan ik de telefoon van mijn vriendin lenen.
N. Ik voel me even onrustig: wat als ik iets belangrijks mis op WhatsApp, Facebook of Instagram? Aan de andere kant is het ook wel lekker, zo’n dagje offline.

3. Het gerecht op je bord is om in te lijsten. Wat doe je?

N. Ik maak een foto om later te kunnen delen. Eerst lekker van de maaltijd genieten.
G. Het is eigenlijk zonde om mijn vork in zo’n mooi gerecht te zetten. Ik probeer van elke hap te genieten.
V. Ik ga eerst uitvoerig mijn bord fotograferen en neem pas een hap als de eerste likes binnendruppelen.

4. Maak de zin af. Als ik een (studie)boek, werkpaper of krantenartikel lees…

V. …kan ik me goed concentreren op wat ik lees.
N. …kan ik me redelijk concentreren, maar dwalen mijn gedachten soms af naar mijn online leven.
G. …voel ik om de paar minuten aandrang om mijn smartphone te checken.

5. Het is een fotogenieke dag: de zon schijnt, de lucht is blauw en je bent aan het lunchen met mensen om wie je geeft. Deel je dit mooie moment?

G. Waarschijnlijk ga ik zó op in het moment, dat ik helemaal vergeet om een foto te maken. Als ik toevallig wel een foto maak, houd ik deze voor mezelf. Ik ga hem in elk geval niet delen op social media.
V. Ik wil dit gelukkige moment vastleggen én delen. Dat doe ik dezelfde dag nog. Ondertussen kijk ik geregeld of mensen al hebben gereageerd.
N. Als ik toevallig een foto maak of krijg, en hij is mooi, dan zet ik hem online.

6. Wat doe je ’s ochtends vroeg als eerste als je wakker bent?

N. Ik ga naar de wc, stap onder de douche en vlak voor/na het ontbijt, check ik mijn social media.
V. Ik grijp meteen naar mijn telefoon op mijn nachtkastje.
G. Ik ga naar de wc, stap onder de douche en ga ontbijten. Social media bekijk ik later op de dag.

7. Ping! Er komt een bericht binnen, net op het moment dat je in gesprek bent. Wat doe je?

V. De drang om te kijken is te sterk. Na een paar minuten kijk ik op mijn scherm of het belangrijk is.
G. Ik negeer het. Zo belangrijk kan het niet zijn.
N. Ik probeer het te negeren, maar na het gesprek kijk ik toch even op mijn telefoon.

null Beeld

8. Je hebt een nieuwe foto of boodschap gedeeld. Ben je nieuwsgierig naar de reacties en likes?

G. Niet echt. Een blijk van waardering is leuk, maar als niemand reageert, lig ik daar niet van wakker.
N. Ja, ik ben wel een beetje nieuwsgierig. Ik kijk een paar keer of er reacties komen op mijn post.
V. Ja, ik ben heel nieuwsgierig. Het eerste uur kijk ik al meerdere keren of mensen hebben gereageerd. Ook kijk ik wie een duimpje en wie een hartje heeft gegeven.

9. Je batterij is leeg, je telefoon uit. Wat doe je als je ’s avonds thuiskomt?

V. Nog voordat ik mijn geliefde/huisdier een kus/knuffel geef, loop ik naar de oplader en zet m’n telefoon aan om te kijken of er berichten zijn binnengekomen.
N. Ik geef mijn geliefde/huisdier een kus/knuffel, leg mijn telefoon aan de accu, en ga eten klaarmaken.
G. Ik geef mijn geliefde/huisdier een kus/knuffel en ga eten klaarmaken. Pas na het eten, realiseer ik me weer dat mijn telefoon leeg is.

10. Je wacht op een whatsappje van een collega. Terwijl je achter het stuur zit onderweg naar huis, hoor je je telefoon zoemen. Wat doe je?

N. Ik wacht tot ik voor een rood stoplicht sta en kijk dan snel op mijn telefoon.
V. Ik kan het niet laten en kijk terwijl ik rijd wat ze heeft gestuurd. Ondertussen probeer ik zo goed mogelijk op de weg te letten.
G. Ik wacht tot ik thuis ben en kijk dan pas op mijn telefoon.

11. Heb je weleens van anderen gehoord dat je veel met je smartphone en social media bezig bent?

G. Nee nooit.
N. Toen ik een periode wat meer met social media bezig was, heb ik weleens een opmerking gekregen van een collega, vriendin, (klein)kind en/of geliefde.
V. Ja, mijn dierbaren vinden dat ik te veel met mijn smartphone bezig ben, en hebben daar weleens last van.

12. Je bent met je geliefde en/of kinderen uit eten. Waar is je telefoon?

N. In mijn tas, maar als ik een geluidje hoor, kan ik het niet laten om even te kijken.
G. In mijn tas. Ik wil nu liever niet worden gestoord.
V. Naast het bestek op tafel. Ik kan prima multitasken. Tijdens het etentje beantwoord ik ook appjes en/of kijk ik op mijn favoriete social media.

13. Heb je ooit geprobeerd om minder met Facebook, Instagram en/of WhatsApp bezig te zijn?

G. Nee, ik ben er al heel weinig mee bezig.
N. Ja, ik heb weleens geprobeerd te minderen en dat is redelijk goed gelukt.
V. Meerdere keren heb ik proberen te minderen. Maar telkens komt de klad erin en breng ik weer te veel tijd door op social media.

null Beeld
null Beeld

Bereken je score

G = 0 punten; N = 1 punt; V = 2 punten

0-8 punten

Gematigde gebruiker

Je kunt prima zonder social media. Je zit misschien wel op Facebook, Instagram of WhatsApp, maar je gebruikt ze op een gezonde manier, om contacten te onderhouden en op de hoogte te blijven van de bezigheden van mensen die je niet zo vaak ziet. Je bent niet op jacht naar likes en waarschijnlijk ben je niet erg actief. Je kunt prima een avond of weekend zonder smartphone. Van moderne klachten als dead-battery anxiety (spanningen vanwege een lege batterij) of FOMO (Fear of missing out – de angst om iets te missen) heb je geen last. Probeer dit vast te houden. Ga niet bij Facebook- en WhatsAppgroepen die continu om aandacht vragen. En laat je smartphone lekker in je tas zitten als je uit eten bent. Dat geeft niet alleen rust, het maakt ook gelukkiger, blijkt uit een Deense studie. Proefpersonen die een week lang geen Facebook mochten gebruiken, voelden zich gelukkiger en hadden minder last van stress. Kortom, ook voor socialmediagebruik luidt het adagium: less is more.

MT18 Horizontale lijn Beeld

9-17 punten

Normale gebruiker

Je gebruikt social media, maar je gaat er redelijk gedoseerd mee om. Je bent er niet dermate veel mee bezig dat je erdoor in de problemen komt. Wel ben je – net als vele anderen – gevoelig voor de verleidingen van Facebook, Instagram en/of WhatsApp. Dat is ook niet vreemd. In Silicon Valley worden heuse verslavingscongressen georganiseerd, waarin de makers leren over hoe ze hun technologie zo verslavend mogelijk kunnen maken. Platforms als Facebook, Instagram en WhatsApp zijn ontworpen om ons steeds opnieuw te lokken. Zeker als je zelf actief bent, ben je vatbaar voor verslaving. Elke ‘ping’ schreeuwt om aandacht en elke like is een bevestiging dat je er mag zijn. Die sociale erkenning voelt lekker, dus kom je terug. Je helemaal onttrekken aan social media en smartphones is niet realistisch. Het is de crux om er gedoseerd mee om te blijven gaan. Verwijder apps die om aandacht vragen, schakel geluiden uit en leg je telefoon wat verder uit de buurt. Je zult dan minder snel uit automatisme op het schermpje kijken.

MT18 Horizontale lijn Beeld

19-26 punten

Veelgebruiker

Je weet wel dat het niet oké is om je opgejut te voelen als je accu bijna leeg is. Toch voel je de drang om telkens online te gaan. Je bent niet de enige: we zijn steeds meer uren per dag bezig met social media. De bazen van Silicon Valley hebben je precies waar ze je hebben willen: vastgelijmd aan je smartphone, verzonken in je tijdlijn. Je bent misschien nog niet echt verslaafd, maar je lijdt wel aan gewoonte-gedrag. Al dat scrollen kost veel tijd en kan gevaarlijk zijn als je het doet terwijl je autorijdt. Wil je minder met social media bezig zijn, dan is het goed om stil te staan bij de nadelen. In een onderzoek van de Virginia Tech Universiteit moesten proefpersonen een-op-een-gesprekken met elkaar voeren. In de gesprekken waar de telefoon op tafel kwam, beoordeelden de deelnemers het gesprek als afstandelijker en minder bevredigend. Als de proefpersonen elkaar kenden was dit effect nog groter. Een goede stok achter de deur dus om je telefoon uit te zetten tijdens een etentje. Vind je het moeilijk om je telefoon uren uit te zetten, oefen dan in kleine stappen. De eerste dag 15 minuten, de volgende dag 30 minuten et cetera. Vul deze tijd met offline activiteiten die je prettig vindt: een boek lezen, in bad gaan. Zo ervaar je heel bewust wat je allemaal kunt doen als je niet continu met je mobiel bezig bent.

Otje van der LelijRedactie
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden