Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hoe verlaag ik mijn bloeddruk? Vier voedingsmiddelen die bewezen kunnen helpen

hoe-verlaag-ik-mijn-bloeddruk-vier-voedingsmiddelen-die-bewezen-kunnen-helpen.jpg

Hoe verlaag ik mijn bloeddruk? Dat is waarschijnlijk de eerste vraag die je jezelf stelt als je te horen krijgt dat je last hebt van een te hoge bloeddruk. Vaak worden medicijnen voorgeschreven, maar ook voeding blijkt veel te kunnen doen om je bloeddruk te verlagen.

Volgens de Gezondheidsraad is van vier voedingsmiddelen aangetoond dat ze de bloeddruk verlagen.

Hoe verlaag ik mijn bloeddruk?

Je bloeddruk is de druk in je bloedvaten die ervoor zorgt dat je bloed rondgepompt wordt in je lichaam en al je spieren en organen voldoende zuurstof krijgen. Die druk bestaat uit twee verschillende waarden: de boven- en de onderdruk. Die twee waarden vormen samen je bloeddruk. We spreken van een te hoge bloeddruk wanneer de bovenwaarde tussen de 140 en 180 ligt.

Zo’n te hoge bloeddruk kan nare gevolgen hebben. Je bloedvaten staan bij zo’n te hoge waarde namelijk steeds onder een te hoge druk wanneer je hart klopt. Dat kan ervoor zorgen dat de wanden van je bloedvaten beschadigen. Ook kunnen stoffen zich daardoor beter ophopen in je bloedvaten, waardoor vernauwingen ontstaan én moet je hartspier veel harder werken. Je bloeddruk verlagen is dus heel belangrijk als het te hoog is, maar hoe verlaag je die waarde?

Lees ook:
Wat is je bloeddruk eigenlijk en hoe belangrijk is die waarde?

Eten en drinken dat de bloeddruk verlaagt

Bij een hoge bloeddruk worden vaak medicijnen voorgeschreven. Die zorgen ervoor dat je bloeddruk snel kan laten zakken, maar op een langere termijn is er vaak meer nodig om de waarde te verlagen. Het aanpassen van je eetpatroon en je leefstijl kan bijvoorbeeld helpen om de druk op je bloedvaten wat lager te maken. Zo is volgens de Gezondheidsraad van deze vier voedingsmiddelen of -groepen met ‘grote bewijskracht’ aangetoond dat ze de bloeddruk verlagen:

1. Groente en fruit

Laten we beginnen met een grote groep voedingsmiddelen: groente en fruit. Natuurlijk hebben de vitaminen, vezels en mineralen in deze producten heel wat voordelen; het verlagen van je bloeddruk is er daar volgens de Gezondheidsraad één van. Het advies is om elke dag twee stuks fruit en minstens 250 gram groenten te eten, zodat je voldoende van alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Hoewel alle groenten en fruit goed voor je zijn, blijken vooral spinazie, rucola en rode bieten een positieve werking te hebben op de druk in je vaten.

2. Vezels

Behalve in groente en fruit zitten vezels ook in volkorenproducten, peulvruchten en noten. Vezels zijn zo belangrijk als je graag je bloeddruk wil verlagen, omdat ze zorgen voor een gezonde spijsvertering en je lang een vol gevoel geven. Daarnaast verlagen ze ook nog eens de kans op diabetes en darmkanker.

3. Zwarte en groene thee

Er is aangetoond dat het drinken van groene en zwarte thee helpt bij het verlagen van de bloeddruk. Dat geldt al vanaf drie koppen groene thee per dag, en bij zwarte thee gaat het om vijf koppen per dag. En dat zijn niet de enige voordelen: het helpt ook het ‘slechte’ LDL-cholesterol verlagen, waardoor de kans op een beroerte of hart- en vaatziekten afneemt.

4. Kalium

Kalium regelt samen met chloride en natrium de vochtbalans en bloeddruk in het lichaam; als je te weinig van één van deze stoffen binnenkrijgt wordt je bloeddruk dus hoger. Als je een hoge bloeddruk hebt die je wil verlagen, is het dus verstandig dat je om je kaliuminname te verhogen. Dat werkt wel alleen als je ook minder zout eet, dus het is belangrijk dat je ook de eerdere tips volgt. Kaliumrijke voedingsmiddelen zijn onder andere aardappelen, meloenen, avocado’s, bananen en witte bonen.

Lees ook:
10 natuurlijke manieren om je bloeddruk te verlagen zónder medicijnen

Eten en drinken dat de bloeddruk verhoogt

Maar bij de vraag ‘hoe verlaag ik mijn bloeddruk?’ moeten we niet vergeten dat er ook voedingsmiddelen zijn waarvan we weten dat ze je bloeddruk juist verhogen. Als je de waarde wat omlaag wil krijgen, kun je sommige voedingsmiddelen dus beter laten staan, of met mate eten en drinken.

Een belangrijke in deze categorie is alcohol. Het is het beste om helemaal geen alcohol te drinken als je graag een lagere bloeddruk wilt. Drink je wel, houd het dan bij één glas per dag, luidt het advies van de Gezondheidsraad. Ook zout kun je beter vermijden, net als drop – dat heeft door de hoeveelheid zout en zoethout een bloeddrukverhogende functie. Om diezelfde reden kun je ook beter geen zoethoutthee drinken als je een lagere bloeddruk wilt; je kunt beter gaan voor groene of zwarte thee.

Meer tips voor het verlagen van je bloeddruk

Om je bloeddruk te verlagen helpt het verder om:

  • af te vallen als je overgewicht hebt
  • gezond en gevarieerd te eten
  • regelmatig te bewegen, zoals wandelen of fietsen
  • niet te roken
  • beter te leren omgaan met stress en spanning, bijvoorbeeld door ontspanningsoefeningen te doen

Bron | Voedingscentrum, Hartstichting
Beeld | Getty Images

Margriet 23 ligt nu in de winkel! Met daarin deze week: wat hebben we geleerd van onze liefdes, influencers van boven de vijftig, een interview met Daphne Lammers, binnenkijken in een cottage garden en natuurlijk nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant