Gezondheid

Hoe vaak ‘mag’ je high intensity trainingen doen?

hiit-trainingen.jpg

Sommige mensen zweren bij HIIT-trainingen, anderen vinden ze veel te heftig. HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Daarbij draait het allemaal om het opschroeven én op tempo houden van de hartslag gedurende het sporten. Maar hoe vaak ‘mag’ je dit soort high intensity trainingen doen?

HIIT-trainingen zijn populair in fitnessland. Ze betekenen weliswaar korte pauzes en flink zweten, maar ook dat je sneller klaar bent. Daarbij staat vast dat deze vorm van training behoorlijk heftig is. Kun je het daarom ook te vaak doen? En hoeveel van die intensieve sportsessies ‘mag’ je per week eigenlijk inlassen? Een deskundige legt uit.

Sneller en effectiever

HIIT-trainingen zijn even heftig als effectief. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat ze buikvet sneller aan weten te pakken dan duurtraining. Hoe vaak je zo’n work-out aankan, heeft volgens deskundigen alles te maken met je trainingsniveau. “Dat is voor iedereen anders,” aldus personal trainer Victoire tegenover tijdschrift Women’s Health. “Als je fit bent en ervoor kiest om alleen  high intensity trainingen te doen, kun je drie tot vier sessies per week waarschijnlijk prima aan. Dat terwijl je met twee sessies ook echt al op weg bent naar een gezonder lijf.” Krijg je daarbij goede begeleiding en zit er een goede opbouw in de lessen, dan train je je hele lichaam. “Bovendien krijgen andere spiergroepen dan voldoende rust.”

Veel variatie

Hoe het komt dat HIIT-trainingen zo veel opleveren? Volgens wetenschappers zou dat te maken hebben met de korte pauzes. Je hebt maar een paar seconden om op adem te komen en vervolgens weer alles te geven. Je lichaam leert daardoor razendsnel energie vrij te maken. Daarnaast noemt Victoire deze manier van bewegen ‘leuk, afwisselend en dynamisch’. “Er zit ritme in en je kunt veel variëren, waardoor je je motivatie vasthoudt,” zegt de personal trainer. “Je kunt ook met een groep trainen, terwijl iedereen toch op zijn eigen niveau aan het werk is.”

Blijf wel realistisch

Wat belangrijk is – zeker bij high intensity trainingen – is je eigen tempo aanhouden. “Blijf realistisch: stop niet uit enthousiasme meer oefeningen in een set en ga niet aan de gang met te zware gewichten,” waarschuwt Victoire. “Dit kan ten koste gaan van je vorm of zelfs blessures veroorzaken en dat zou zonde zijn.”
Geleidelijk opbouwen is volgens Victoire de sleutel tot succes. Wissel verschillende type oefeningen voldoende af, werk niet te lang aan dezelfde spiergroepen en neem voldoende rust, is het advies. “Dan kun je lekker knallen tijdens die HIIT-trainingen.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | womenshealthmag.com
Beeld | iStock

Ook interessant