Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Thuis sporten: hoe kun je dit het beste doen?

thuis-sporten-hoe-kun-je-dit-het-beste-doen-margriet.jpg

Nu we in een lockdown zitten, is thuis sporten populairder dan ooit. Maar hoe kun je nu het beste beginnen? Wat voor sporten kun je thuis allemaal doen én wat heb je hier voor nodig?

Wij leggen het je in dit artikel uit.

Waarom thuis sporten?

Thuis sporten heeft vele voordelen. Zo is het allereerst gewoon heel praktisch en makkelijk: je hoeft niet naar een sportschool toe te gaan en je bent niet afhankelijk van openingstijden. Je kunt thuis gewoon uit bed rollen, je sportoutfit aantrekken en gaan. Daarnaast ben je lekker in je eentje en ben je je dus ook een stuk minder bewust van jezelf en hoe je eruit ziet, niemand kijkt naar je en je hebt het rijk voor je alleen. Nu we in een lockdown zitten is thuis sporten natuurlijk ook de enige optie om in beweging te blijven, omdat sportscholen momenteel gesloten zijn.

Thuis sporten met of zonder apparaten?

Als je voor het eerst thuis gaat sporten, dan is het eigenlijk het beste om zonder apparaten te beginnen. Wél is het verstandig om een sportmatje te kopen, het is nu eenmaal niet heel fijn voor je lichaam en spieren om op een harde ondergrond allemaal oefeningen te moeten doen. Zoek wat leuke work-outs op, waar je verder geen attributen voor nodig hebt, en kijk hoe het sporten je bevalt. Er zijn op YouTube genoeg leuke sportvideo’s te vinden waarvoor je geen apparaten nodig hebt, dus inspiratie genoeg!

Gewichtjes en andere attributen

Als je eenmaal de smaak te pakken hebt en merkt dat het sporten je goed doet, kun je gaan kijken naar attributen of apparaten. Denk bijvoorbeeld aan gewichtjes, een springtouw, weerstandbanden, fitnessballen en foamrollers. Of wat dacht je van een loopband of een hometrainer? Zeker als je merkt dat het doen van oefeningen je niet zo ligt, kun je je eens verdiepen in het kopen van een fitnessapparaat. Dit kost natuurlijk wel een aardige duit, maar als het jou helpt met sporten, waarom zou je het dan niet doen?

Lees ook: Meer of minder sporten? Dit is hoe je moet sporten als je wilt afvallen

Sportapps

Tegenwoordig zijn er ook genoeg leuke sport apps die je extra kunnen motiveren om thuis te sporten. Neem maar eens een kijkje in je appstore, zoek op ‘sport’ en je krijgt genoeg resultaten te zien. De ‘7 minutes work-out’ is één van de meest bekende sportapps. Met deze app hoef je namelijk maar zeven minuten per dag te sporten, maar kun je toch je conditie verbeteren en fitter worden. Ideaal voor mensen die geen zin hebben om lang en veel te sporten! Met de app doe je telkens twaalf oefeningen van dertig seconden, met telkens tien seconden rusttijd.

Dan heb je ook nog de ’30 dagen fitness voor thuis’-app. Deze app is perfect voor als je net begint met sporten. De app verhoogt de intensiteit van de oefeningen namelijk stap voor stap, zonder de regels voor een goede work-out uit het oog te verliezen. Je kunt oefeningen doen voor je buikspieren, billen of hele lichaam en elke oefening is onderverdeeld in drie niveaus, van beginners tot professionals.

230 oefeningen in 1 app

Daarnaast heb je ook nog apps, zoals ‘Sworkit’ die maar liefst 230 oefeningen aanbiedt, elk verdeeld in verschillende categorieën. Zo kun je kiezen of je bijvoorbeeld kracht-, cardio-, yoga- of stretchoefeningen wilt doen. Als je bijvoorbeeld voor cardio kiest, kun je ook kiezen welk deel van je lichaam je traint. Bij elke oefeningen krijg je ook nog een video te zien, zodat je precies weet hoe je te werk moet gaan.

Leuke work-outs op YouTube

Mocht je het nu fijn vinden om vooral aan de hand van video’s te sporten, dan is YouTube je beste vriend. Hier kun je genoeg video’s vinden van leuke work-outs om thuis te doen. Wij hebben hieronder een paar video’s gezet van populaire work-outs voor beginners:

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | YouTube
Beeld | Getty

Ook interessant