Gezondheid

Hoe slecht is cola écht?

cola.jpg

Een fles cola heeft een suikergehalte van 27 suikerklontjes en je kunt er oude stuivers mee schoonmaken. Handig weliswaar, maar echt goed voor je gezondheid kan het niet zijn. Of wel?

Je kunt het je haast niet voorstellen, maar Coca-Cola werd in 1886 door de Amerikaanse apotheker John Pemberton op de markt gebracht als ‘gezondheidsdrankje’, gemaakt van plantaardige siroop en spuitwater. In die tijd geloofde men dat koolzuurhoudende dranken bevorderlijk waren voor de gezondheid en allerlei ziektes en aandoeningen konden genezen, zoals morfineverslaving, spijsverteringsproblemen, nervositeit, hoofdpijn en impotentie. Het originele recept van Coca-Cola bevatte twee ingrediënten met een stimulerend effect: cocaïne en cafeïne. Tegenwoordig bevatten cola en cola light allang geen cocaïne meer, maar is die vervangen door een cocaïnevrij cocabladextract.

Veel suikers

Tegenwoordig wordt cola helemaal niet meer gezien als bevorderlijk voor de gezondheid. Integendeel: uit alle hoeken komen geluiden dat te veel van deze frisdrank juist funest is. Waarom? Wat zit er allemaal in?

Cola krijgt zijn donkerbruine kleur door toevoeging van de kleurstof E150d, gemaakt van karamel. Bij de productie van de karamel voor cola, waarbij sulfieten en ammoniak worden gebruikt, komt methylimidazool vrij. Je zou duizend blikjes cola moeten drinken om ziek te worden van deze schadelijke kleurstof.

Cola bevat cafeïne, een stimulerend middel dat bij een te hoog gebruik ervan kan leiden tot slapeloosheid, nervositeit en een te hoge bloeddruk. Maar in één blikje cola zit maar 40 mg cafeïne, de helft van de hoeveelheid cafeïne in een kop koffie.

De grootste boosdoener in cola is suiker. De meeste suiker die we in Europa gebruiken, is afkomstig uit suikerbieten en een deel is afkomstig uit suikerriet. Beide zijn bekend als sucrose of tafelsuiker, dezelfde suiker die je in je koffie of thee doet. Een glas cola bevat ongeveer 26,5 gram suiker, dezelfde hoeveelheid als in sinaasappelsap. Dit komt overeen met ongeveer viereneenhalf klontjes suiker. Te veel suiker leidt tot overgewicht, maar is ook gekoppeld aan depressie, een slecht geheugen en leerstoornissen. De riet- en bietsuiker die in cola worden gebruikt, worden snel door het lichaam opgenomen en binnen korte tijd verlangt het lichaam naar meer.

Fosforzuur 

Cola en cola light hebben dankzij het ingrediënt fosforzuur een extreem lage pH-waarde (2,8), waardoor ze een van de meest verzurende dranken zijn die er bestaan. Verzurende dranken zoals cola verstoren de pH-balans in het lichaam, wat een verzwakt immuunsysteem tot gevolg kan hebben. Bovendien tast fosforzuur het tandglazuur aan, zodat het risico op tandbederf sterk wordt vergroot. Het fosforzuur in cola is zo agressief dat het overigens uitstekend dienst kan doen als wc-reiniger en zeer geschikt is voor het wassen van ramen en het verwijderen van vlekken en roest. Daarom is het ook een ideaal schoonmaakmiddel voor oude munten en sieraden.

De directe neveneffecten

Cola drinken is niet slecht voor je, als je het maar met mate gebruikt. Maar wist je dat het drinken van een glas cola al direct effect heeft op je lichaam? Je bloeddruk verhoogt al na zo’n 45 minuten, je maakt extra dopamine aan waardoor je je gelukkiger voelt en je krijgt door een stijgende bloedsuikerspiegel een vreetkick door de enorme hoeveelheid suiker die je ineens binnenkrijgt.

De neveneffecten op lange termijn

Als je een paar keer per week een flesje cola drinkt, heeft dit geen ernstige gevolgen, zeker als je ervoor zorgt dat je genoeg lichaamsbeweging hebt om die extra calorieën te verbranden. Echter, er zijn mensen die elke dag cola drinken, en dan het liefst bij elke maaltijd en tussendoor. Cola is slecht voor je bij overmaat gebruik ervan. Wat zijn de gevolgen van langdurige colaconsumptie?

  1. Je wordt dikker.
  2. Je hebt een grotere kans op diabetes.
  3. Je hebt meer kans op hart- en vaatziektes.
  4. Het veelvuldig drinken van frisdrank kan het risico op osteoporose verhogen, vooral bij mensen die frisdranken drinken in plaats van calciumrijke melk. Frisdrankconsumptie bij kinderen vormt een belangrijke risicofactor voor verminderde verkalking van groeiende botten.
  5. Tandbederf en erosie.
  6. Verhoogde bloeddruk.
  7. Frisdranken werken als diuretica. Zowel cafeïne en suiker veroorzaken uitdroging in het lichaam. Cafeïne is een diureticum en veroorzaakt een toename in urinevolume. Hoge hoeveelheden suiker zorgen ervoor dat water uit ons lichaam wordt gehaald omdat de nieren proberen om de overtollige suikers uit het bloed te verwijderen. Wanneer je een cafeïnehoudende frisdrank drinkt om de dorst te lessen, krijg je eigenlijk alleen maar meer dorst.
Bron: Optimalegezondheid.com en Ahealthylife.nl

Ook interessant