Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dít is hoe RSI ontstaat (en zo kun je er vanaf komen)

dit-is-hoe-rsi-ontstaat-en-hoe-je-er-weer-vanaf-komt.jpg

In Nederland hebben meer dan drie miljoen werkenden last van RSI-klachten. Dat betekent dat zo’n twee op de vijf mensen die bij jou op kantoor zitten daar last van hebben, of misschien jij zelf wel. Maar hoe ontstaat RSI, en nog belangrijker: hoe kom je er weer van af?

Vaak wordt er bij RSI gedacht aan een muisarm of telefoonduim, maar er zijn véél meer dingen die deze klachten kunnen veroorzaken.

Wat is RSI?

RSI staat voor Repetitive Strain Injury, een blessure die ontstaat doordat je herhalend dezelfde beweging maakt met je arm en waarbij je steeds dezelfde spieren aanspant. Het is een verzamelnaam van allerlei klachten in de bovenrug, nek, schouder en de armen. Vaak komt het voor in de pols, vingers of hand. Het meest bekende voorbeeld is de muisarm, die je kunt krijgen door lange tijd de computermuis te gebruiken.

Oorzaken

Jarenlang werd RSI dan ook wel een muisarm genoemd, maar dat is achterhaald. Vaak gebruik maken van een muis terwijl je in een verkeerde houding zit is maar één van de vele mogelijke oorzaken van deze klachten. Het is namelijk zeker niet iets wat alleen voorkomt bij mensen die op een kantoor werken, of bij studenten die veel gebruik maken van een laptop.

De klachten worden veroorzaakt door repeterende bewegingen, een langdurige verkeerde ingespannen houding of een combinatie van die dingen. De meeste gevallen van RSI komen voor op de werkvloer. Mensen die de hele dag typen en een muis gebruiken zijn de bekendste groep mensen met RSI-klachten, maar andere groepen hebben een veel grotere kans op RSI. Denk daarbij bijvoorbeeld aan kappers, musici, slagers of kassamedewerkers.

Diagnose

Er is geen specifieke test die RSI kan vaststellen, omdat er zo veel verschillende soorten klachten zijn die bij deze aandoening horen. Niet iedere klacht in de schouder, nek of arm hoeft RSI te zijn, en de pijn is ook zeker niet bij iedereen vergelijkbaar. Andere aandoeningen die lijken op deze klachten zijn bijvoorbeeld een slijmbeursontsteking, frozen shoulder, artrose of reumatoïde artritis. Als alle andere aandoeningen uitgesloten kunnen worden en de pijn door rust minder wordt, kan RSI gediagnostiseerd worden.

Behandeling

Omdat er zo veel verschillende klachten zijn die kunnen duiden op RSI, zijn er ook heel wat verschillende behandelmethoden. Wanneer RSI een werkgerelateerde klacht is, kun je het beste beginnen met een bezoek aan de bedrijfsarts. Veelgebruikte methoden zijn fysiotherapie, acupunctuur en ergotherapie. Vaak gaat het om een aanpassing aan de houding, verlichting van de spierspanning en pijnstilling.

Zó voorkom je RSI

Voorkomen is natuurlijk nóg beter dan genezen. Zorg er voor dat je je niet laat opjagen op je werk en voorkom dat de werkdruk te hoog wordt. Daardoor krijg je sneller een verkrampte werkhouding, en daardoor span je spieren sneller aan. Neem regelmatig een pauze om even je armen te ontspannen, je vingers los te schudden en je benen te strekken. Dat is niet alleen goed tegen deze klachten, maar het is ook beter voor je ogen én benen om niet de hele dag te zitten. Let ook eens op hoe je werkplek er uitziet: zorg dat je stoel en bureau op de juiste hoogte staan, je armleuningen je armen ook echt ondersteunen en je benen in een hoek van negentig graden staan.

Lees ook: Zó voorkom je hoofdpijn als je de hele dag achter de computer zit

Bron | RSI Vereniging, Mensendieck Lindenhoff
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant