Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hoe kun je lekkere trek laten overgaan?

muffin-cake.jpg

Soms móet je gewoon wat lekkers hebben. Maar als je even niets doet, verdwijnt de trek vanzelf. Sterker, volgens wetenschappers zit zelfs échte honger tussen de oren. “We krijgen honger als we iets lekkers zien.”

Diëtiste Ukie Harkema vertelde ons eerder al dat een knorrende maag vaak vanzelf overgaat als je even wacht of je zinnen verzet. Maar hoe kan dat? “Omdat onze hersens het overgrote deel van de eetlust bepalen,” aldus Kees de Graaf, hoogleraar sensoriek en eetgedrag aan de Wageningen Universiteit. De maag en darmen geven wel hongerprikkels, maar zelfs échte honger zit voor het grootste deel tussen de oren, zo legt hij uit in de Volkskrant.

Honger of trek?

“Het onderscheid tussen honger en trek bestaat waarschijnlijk niet,” aldus de hoogleraar. “Uit onderzoek blijkt dat we zelf het verschil niet voelen, en in hersenscans vinden wetenschappers het ook niet terug. De enige opvallende vorm van honger is vérhongeren, maar dat zie je alleen in ontwikkelingslanden en heeft weinig met onze gewone eetlust te maken.”

Eten doet eten

Maar hoe kan het dan toch dat we (zo veel) willen (blijven) eten? “Omdat we honger krijgen als we iets lekkers zien,” vertelt De Graaf die weet dat eetlust voor een belangrijk deel een aangeleerde reactie is. Dat is bijvoorbeeld goed te zien bij mensen die lijden aan een vorm van kortetermijngeheugenverlies: schotel ze een half uur nadat ze hebben gegeten weer een maaltijd voor en ze gaan gewoon weer eten, zelfs bij de vierde keer!

Honger op vaste tijdstippen

Geen wonder dat we vaak overwegen tóch een frietje te halen als we een snackbar passeren en altijd met meer boodschappen thuiskomen dan de bedoeling was. Zéker als we die boodschappen rond lunchtijd of vlak voor het avondeten halen. Ons lichaam went er namelijk aan dat het op vaste tijdstippen wordt gevoerd, aldus De Graaf. “Als je mensen een dag zonder voedsel in een laboratorium opsluit, krijgen proefpersonen op slechts drie momenten honger: tijdens de normale tijdstippen voor ontbijt, middageten, avondeten en eventuele snackmomenten. Sluit ze een paar dagen op en de hongergevoelens verdwijnen vanzelf. Ze raken dan gewoon ongeïnteresseerd in voedsel.”

Kortom: lukt het écht niet met dat afvallen, dan ga je gewoon een dag of drie op de hei zitten. Zonder eten, dat dan weer wel.

Meer over eten en afvallen

Moet je eten als je maag knort?

Moet je vaak eten om je stofwisseling op gang te houden?

Zin in zoet? Deze 3 suikers zijn gezonder

Ook interessant