Gezondheid

Houd je buik gezond: zo eet je voldoende vezels

maag-lever-darm-stichting.jpg

Dat vezels superbelangrijk zijn heb je vast vaker gehoord. Vezelrijk eten draagt bij aan een gezonde buik. Hoe je voldoende binnenkrijgt? Vink deze checklist af en download de handige gratis minigids, dan zit je altijd goed.

Waarom vezels?
Uit onderzoek dat de Maag Lever Darm Stichting uitvoerde onder 1500 Nederlanders, blijkt dat 75% de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vezels niet haalt. Vrouwen hebben per dag 30 gram nodig, mannen 40 gram. Kom je aan die 30 gram of meer, dan is je buik je dankbaar. Vezels zijn fijn voor je stoelgang. Je kunt er klachten als verstopping of juist diarree flink mee verminderen en zelfs voorkomen. Heb je altijd trek? Misschien krijg je niet voldoende vezels binnen: die zorgen namelijk voor een verzadigd gevoel. Het eten van voldoende vezels vermindert bovendien het risico op darmkanker.

Check 1 – Ga voor volkoren
Voldoende vezels eten is niet zo moeilijk. Ze zitten in plantaardige voeding. Vervang je bruine boterham of witbrood door volkorenbrood, gooi volkorenpasta in je boodschappenmandje en eet zilvervliesrijst in plaats van gewone witte rijst. Zie jij bij de bakker of de supermarkt door de bomen het bos niet meer als het gaat om brood? Je kunt op het etiket zien of je een volkorenbrood in handen hebt: er staat dan ‘volkorenmeel’ op de ingrediëntenlijst.

Check 2 – Groente & fruit
Ook groente en fruit bevatten vezels. De aanbevolen hoeveelheid per dag is 250 gram groenten en 2 stuks fruit. Stop wat snoeptomaten in je tas of lunch met een sneetje volkorenbrood met hummus en reepjes paprika. Ook lekker: een boterham met pindakaas en plakjes banaan. Zo krijg je ongemerkt voldoende binnen. Tip: maak een smoothie met kiwi, banaan en spinazie.

Check 3 – Blij van bonen
Met peulvruchten, boordevol vezels, maak je de lekkerste gerechten: chili bijvoorbeeld. Of pureer eens een blik witte bonen met een teentje knoflook om op je brood te smeren of rauwe groente in te dippen.

Check 4 – Noten kunnen altijd
Ook noten, zaden en pitten bevatten vezels. Eet elke dag een klein handje als tussendoortje, door je salade of door de yoghurt. Ook lekker: gehakte hazelnoten over kort gekookte broccoli.

Gratis gids
Nieuwsgierig hoe gezond jouw buik is? Check het hier. Wil je op een gemakkelijke manier meer vezels eten? Download dan deze handige gratis minigids met slimme tips en lekkere recepten, zoals een pannenkoek gevuld met peulvruchten.

Minigids vezels

Lees ook

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant