Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hoe herken je een goed dieetboek?

woman-holding-chalkboard-with-question-mark.jpg

De boeken over gezond eten en afvallen volgen elkaar in rap tempo op. Maar hoe weet je eigenlijk of een dieetboek verantwoord is?

Dágen per week vasten, brood in de ban doen, alleen maar rauw eten… De methoden die worden aangeraden in dieetboeken gaan soms ver. En lang niet alles wat je leest is wetenschappelijk onderbouwd. Waar in elk geval alle schrijvers van dieetboeken het over eens zijn: het moet gezonder in Nederland. Maar hoe? Ze geven ieder op hun eigen manier antwoord op deze vraag. Het ene dieetboek gaat vooral in op afvallen, het andere legt de focus op een verandering van leefstijl.

Ondanks alle inspiratie die je in een dieetboek op kunt doen, is het ook goed om waakzaam te blijven, zo stelt het Voedingscentrum. Die organisatie stelde drie vragen op die je aan jezelf kunt stellen om te beoordelen of een in een dieetboek gebruikte methode ‘in orde’ is.

Vraag 1) Hoe streng is het dieet?

Strenge diëten zorgen voor veel gewichtsverlies in korte tijd. Het Voedingscentrum adviseert geleidelijk af te vallen, dat komt neer op niet meer dan 1 kilo gewichtsverlies per week. Anders bestaat het risico dat er spierweefsel in plaats van vetweefsel wordt afgebroken. En spierweefsel wil je niet kwijt. Niet alleen om je kracht te behouden, maar ook omdat spieren meer energie verbruiken dan vet. Met verlies van spiermassa maak je afvallen dus alleen maar moeilijker. Verder is een streng dieet lastig vol te houden, omdat je weinig calorieën binnenkrijgt en daardoor honger hebt of je slap kunt voelen. Daarmee schiet je weer sneller ‘de fout in’.

Vraag 2) Moet je voedingsstoffen of producten mijden of veel minder nemen?

Raadt een boek je aan om maar heel weinig koolhydraten te nemen, vetarm te eten, geen producten met gluten meer te eten, zuivel te mijden of mag je iets anders niet? Met dit soort diëten is de kans op tekorten aan voedingsstoffen groot. Zo’n tekort kun je pas na lange tijd opmerken. Heb je het idee dat het schrappen van een voedingsmiddel zoals brood of zuivel je gezondheid juist ten goede komt? Overleg dan altijd met je huisarts of diëtist over een plan van aanpak.

3) Heeft de auteur doorgeleerd op het gebied van voeding?

Voedingswetenschap is behoorlijk complex. Er zijn verschillende typen onderzoek met veel of juist weinig bewijskracht. En een onderzoek kan goed of slecht zijn uitgevoerd. Daarnaast heb je met een grote hoeveelheid factoren te maken: ieder mens zit fysiek en genetisch anders in elkaar, we wonen in verschillende omgevingen en hebben ieder een andere leefstijl en een ander eetpatroon. Dan zijn voedingsmiddelen ook nog eens complex. Iets eenvoudigs als brood bevat al koolhydraten, vezels, eiwit, vitamine B1, B2, natrium, kalium, magnesium, ijzer, jodium en meer. Dus wanneer er een effect wordt gevonden van het eten van brood op de gezondheid, komt dat effect dan van een van de voedingsstoffen in brood, of door een combinatie van die stoffen?

Voedingswetenschappers zijn erin getraind om voedingswetenschap te interpreteren en adviezen te baseren op de laatste inzichten. Wetenschappelijke consensus is daarbij hét uitgangspunt. Dat houdt in dat een meerderheid van de internationale, gespecialiseerde onderzoekers het met elkaar eens is over de interpretatie van alle beschikbare gegevens en de uitkomst van onderzoeken. Het is verder goed om te weten dat voedingsdeskundige geen beschermde term is. Iedereen mag zich zo noemen. Artsen hebben ook geen voeding gestudeerd. Wel kunnen zij onderzoeken of je een voedingsgerelateerd probleem hebt en je doorsturen naar een diëtist.

Tot slot

Alle boeken kunnen je inspireren. Maar er bestaat helaas geen wondermiddel. Dus wees bij elk dieetboek alert op wat je bij deze methode mogelijk niet binnenkrijgt, zodat je ook op de lange termijn gezond eet en fit bent. En blijf vooral genieten van je eten!

Tips voor boeken met methoden die goed zijn onderbouwd

Beeld: iStock

Lees ook

Bekijk ook

 

Ook interessant