Hoe gezond zijn pakjes en zakjes? Een diëtist vertelt  Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

PREMIUM

Hoe gezond zijn pakjes en zakjes? Een diëtist vertelt

Van wereldgerechten tot gehaktkruiden, pastasaus tot pesto: in Nederland gebruiken we veel kant-en-klare kruidenmixen en sauzen. Het is makkelijk en je hoeft geen losse kruidenpotjes te kopen. Maar al deze pakjes en zakjes kunnen verrassend veel vet, suiker en zout bevatten. Wat is het effect daarvan op je gezondheid? En zijn er ook merken die gezond zijn?

Desiré van der Kruk, diëtist van Jouw foodplan legt het uit.

Zout- en suikerbom

Hoe gezond kant-en-klare sauzen en kruidenmixen zijn, hangt af van de ingrediënten. In veel gevallen bevatten ze te veel zout en suiker. Zo bevat een kruidenmix ‘dagschotel sperziebonen satésaus’ 8,8 gram zout en 25 gram suiker per 100 gram mix. De wereldgerechten van andere bekende merken scoren niet veel beter. Met één portie zit je ruim aan je maximumbehoefte zout en toegevoegd suiker.

Te veel zout kan bijdragen aan hart-en-vaatziekten, een hoge bloeddruk en nierziekten. Het eten van meer suiker dan je nodig hebt kan op lange termijn leiden tot overgewicht en diabetes type 2.

Toch letten fabrikanten steeds meer op het gezondheidsaspect. Veel merken brengen natuurlijke kruidenmixen op de markt, zonder onnodige toevoegingen. Check daarom altijd de ingrediëntenlijst wanneer je een product koopt. Zo bevat Euroma alleen kruiden en geen toegevoegd suiker of zout.

Goedkope ingrediënten

Naast dat de er veel zout en suiker in pakjes en zakjes zit, krijg je niet altijd waar je voor je geld. De receptuur wordt aangepast zodat fabrikanten het goedkoper kunnen produceren.

Neem een lekkere pestosaus. Zelfgemaakte pesto is gemaakt van basilicum, olijfolie, pijnboompitten, knoflook en parmezaanse kaas. Maar koop je een pot pestosaus in de supermarkt, dan staan er ineens hele andere ingrediënten op de verpakking. Een pesto van een willekeurig Italiaans merk bevat: zonnebloemolie, basilicum, aardappels, glucosestroop, cashewnoten, Grana Padano kaas, Pecorino Romano kaas, zout, extra virgine olijfolie, pijnboompitten (één procent), natuurlijke aroma’s, knoflook en geconcentreerd citroensap.

Zonnebloemolie en cashewnoten zijn goedkoper dan olijfolie en pijnboompitten. Uiteindelijk zit er maar één procent pijnboompitten in de pesto.

Zo veel mogelijk zelf koken

Probeer zo veel mogelijk zelf je eten op smaak te brengen. Kruidenmixen en kant-en-klare sauzen in de Italiaanse en Griekse keuken zijn eigenlijk onnodig. Je hebt niet veel nodig, met basilicum en oregano kun je de meeste gerechten maken. Zo is een Italiaanse pastasaus niet veel meer dan gezeefde tomaten, olijfolie, peper, zout en basilicum. En een uitje en wat knoflook fruiten.

Met Aziatische gerechten wordt het vaak wat moeilijker. Niet alle ingrediënten kun je in de supermarkt vinden. In dat geval is het aan te raden om naar een toko te gaan.

Zoek recepten op van je favoriete sauzen en kruidenmixen. Zo kun je het makkelijk zelf maken. Vooral kruiden kun je lang goed houden. Het beste wat je kunt doen voor je gezondheid (en smaakpapillen) is het investeren in een goedgevuld kruidenrek.

Pakjes en zakjes binnen een gezond eetpatroon

Je kunt niet van één product zeggen of het gezond of ongezond is. Het draait om heel je eetpatroon. Eet je gevarieerd met veel onbewerkte en verse voedingsmiddelen, dan is af en toe een kant-en-klare saus of kruidenmix geen probleem. Eet je het elke dag, dan kan het wel ongezond zijn.

Over diëtist Desiré van der Kruk

desire van der kruk header paspoortje Beeld redactie
Beeld redactie

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Desiré van der KrukGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden