Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dít zijn de verrassende gezondheidsvoordelen van kersen

b2vr7216u16g_selected_wide_1200.jpg

Kersen kun je het hele jaar door eten, maar vooral in de zomermaanden vind je dit zoete en sappige rode fruit in overvloed in de supermarkt. Ben je dol op kersen? Dat komt goed uit, want het fruit is over het algemeen heel gezond. Maar waarom precies? En wanneer moet je oppassen met het eten van kersen? Wij zochten het uit en vonden deze verrassende gezondheidsvoordelen van kersen.

Hoe gezond zijn kersen?

In principe zijn kersen het hele jaar door verkrijgbaar. Maar zeker in de zomermaanden juni en juli liggen ze voor het grijpen in supermarkten en zijn ze rechtstreeks te koop bij de kersentelers. Ben je dol op kersen, maar vraag je je af of ze wel zo gezond zijn? Dan kunnen we je geruststellen: dit zomerfruit heeft net als veel ander fruit een positief effect op je gezondheid én op je huid. En wel hierom: 

Weinig calorieën

Allereerst hoef je je bij kersen niet druk te maken over de calorieën. Een schaaltje met kersen (200 gram) bevat ongeveer 108 kcal. Een heerlijke en verantwoorde snack, dus. 

Eén schaaltje kersen bevat:

Energie                108 kcal
Vet                         0 g
Verzadigd vet      0 g
Eiwit                     1,8 g
Koolhydraten     23 g
Vezels                   1,8 g
Zout                      0,01 g

Bron: Voedingscentrum

Ontstekingsremmend

Nog zo’n fijn voordeel: kersen werken ontstekingsremmend. In een onderzoek, gepubliceerd in het Journal of Nutrition, worden kersen – en specifiek kersensap – in verband gebracht met het verlichten van chronische ontstekingsziekten, zoals artritis en jicht. En dit werkt niet alleen door binnenin, maar ook aan de buitenkant zul je het effect van de ontstekingsremmende werking merken. Dit fijne ‘wapen’ zorgt als het ware voor een beschermend laagje op de huid, wat huidveroudering tegengaat.

Goed voor de darmen

Kersen bevatten veel vezels en zijn daardoor bevorderend voor een goede darmwerking. 

Fijn voor de huid

Omdat kersen veel antioxidanten bevatten hebben ze een helend effect op de huid. Daarnaast zijn ze rijk aan vitamine A. In 100 gram kersen zit maar liefst 43 procent van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitamine A. En ook vitamine C is goed vertegenwoordigd met 17 procent van de ADH. Deze vitamine helpt met de aanmaak van collageen en al deze fijne vitaminen samen zorgen ervoor dat je huid een fijne vitamineboost krijgt. Net als vitamine C, zorgt ook vitamine E voor een natuurlijke barrière waardoor invloeden van buitenaf, zoals uitlaatgassen en vrije radicalen, geen kans krijgen om door te dringen.

Tegen spierpijn

Heb je stevig gesport? Kersen verminderen spierpijn en ze kunnen spierschade op de lange termijn voorkomen, blijkt uit onderzoek. Dit komt door de krachtige antioxidante en anti-inflammatoire eigenschappen, die de pijnlijke spieren kalmeren.

Goede nachtrust

Als je moeite hebt met slapen, moet je eens kersensap proberen. Kersen worden vaak in verband gebracht met een goede nachtrust, omdat ze een natuurlijke bron van melatonine zijn. Dit is een hormoon dat helpt bij het reguleren van de slaap. Uit een studie, gepubliceerd in Journal of Medical, blijkt dat kersensap de slapeloosheid verbetert.

Mogelijke nadelen van kersen

Vooropgesteld: kersen zijn dus hartstikke gezond. Maar er zijn ook kleine punten om op te letten bij het fruit.

Laxerende werking 

Zoals we hierboven vertelden, zijn kersen goed voor je darmen. Misschien wel iets té, als je te veel kersen eet. Dan kan het namelijk zijn dat je vaker naar het toilet moet. Dit komt door het stofje sorbitol dat van nature in kersen zit en een laxerende werking kan hebben. Geniet dus met mate van kersen: met een schaaltje zit je sowieso goed.

Suikers 

Vergeleken met ander fruit, zit er bovengemiddeld veel suiker in kersen. In een schaaltje kersen (200 gram) zit 23 gram suiker. Nou zijn suikers niet per se slecht. Je hebt ze zelfs nodig. Maar wil je je suikerinname toch zo veel mogelijk beperken, dan kun je misschien beter voor een schaaltje frambozen (4,5 gram suiker) of aardbeien (5 gram suiker) gaan.

Allergisch voor kersen

Heb je hooikoorts of een latexallergie? Dan is er een grotere kans dat je overgevoelig bent voor bepaalde vruchten, zoals kersen. Dit komt doordat eiwitten in kersen erg lijken op bijvoorbeeld berkenpollen. Voel je dus gekriebel in je mond of keel na het eten van kersen, dan kan het geen kwaad om eens na te gaan of je er misschien allergisch voor bent. 

Waar moet je zijn voor de lekkerste kersen?

Wil je graag kersen kopen, maar niet in de supermarkt? “Maak dan een fietstocht door het Gelderse Rivierenland waar je rechtstreeks kersen koopt bij de telers”, tipt Corine Schumacher, opgegroeid in de Betuwe en werkzaam op de marketingafdeling van Margriet. “Je komt onderweg talloze kraampjes en stalletjes langs de weg tegen met verse kersen. Een mooie fietsroute is de 43 kilometer lange Kersenroute Bommelerwaard, die je langs meerdere fruitgaarden voert.”

Ook leuk om te doen: bezoek het Kersenmuseum in het hart van de Kromme Rijstreek bij Theo en Martine Vernooy van De Kersenhut in Cothen. Je maakt er kennis met de rijke geschiedenis van de kersenteelt.

En wist je dat…

– Er veel verschillende kersenrassen zijn? Burlat, merchant, summit, earlise,  cordia, regina…
– De kers agrarisch erfgoed is van de Kromme Rijnstreek? Tot in de jaren vijftig van de vorige eeuw was de regio met 190 hectare aan boomgaarden één van de belangrijkste kersgebieden van Nederland.
– Er zure en zoete kersen zijn? De zoete koop je op de fruitafdeling van de supermarkt. De zure varianten worden vaak verpakt in blik of ingevroren.
– In België een zure kers een ‘kriek’ wordt genoemd? Een zoete kers wordt gewoon ‘kers’ genoemd.
– Kersen tot twee weken kunt bewaren in de koelkast? Op kamertemperatuur blijven kersen maar een paar dagen goed.

Bron | Voedingscentrum, waarzitwatin.nl
Beeld | Getty

Ook interessant