Gezondheid

Hoe gezond zijn appels?

hoe-gezond-zijn-appels.png

Je weet wat ze zeggen over An appel a day… We eten jaarlijks zo’n 10,7 kilo appels per persoon. Het zijn dan ook handzame stukjes fruit, ze bevatten slechts 58 kcal en hebben ook nog eens talloze gezondheidsvoordelen. Margriet zet de belangrijkste op rij.

Rijk aan voedingsvezels

An apple a day keeps the doctor away. Dit gezegde heb je vast wel eens gehoord. Terecht, want appels zijn goed voor de gezondheid. Zo bevat een middelgrote appel ongeveer vier gram vezels, terwijl je er 25 tot 40 gram per dag nodig hebt. Die vezels bezorgen je een verzadigd en vol gevoel en daarom passen appels prima bij een gezonde levensstijl; ze zorgen ervoor dat je minder gaat snoepen.

Cholesterolverlagend

Niet alleen geven de vezels in appels je een verzadigd gevoel, de pectine, een oplosbare vezel, zorgt er ook voor dat het LDL-cholesterol (het slechte cholesterol) wordt verlaagd. Het cholesterol verbindt zich hieraan en wordt op die manier uit het lichaam verwijderd.

Veel kalium

Appels zijn ook een grote bron van kalium met 103 mg per 100 gram appel. Kalium is een mineraal dat samen met chloor en natrium betrokken is het bij het regelen van de vochtbalans en bloeddruk in het lichaam. Het mineraal heeft bovendien een gunstig effect op de bloeddruk, omdat het ’t bloeddrukverhogende effect van natrium tegengaat. Daarnaast zorgt kalium er samen met natrium voor dat zenuwprikkels goed geleid worden en spieren zich samentrekken.

Scrub voor de tanden

Een minpunt van appels is dat ze de zuurgraad in de mond verhogen. Deze zuren veroorzaken tanderosie, slijtage van het tandglazuur. Aan de andere kant zijn appels wél een goede scrub voor je gebit en zorgen ze dat moleculen zich niet hechten aan je tanden, waardoor ze mooi wit blijven. Ook selderij, spinazie, broccoli en wortels hebben deze eigenschap.

Let op: appels bevatten ook suikers, waarvan 10 tot 20% bestaat uit glucose en scharose en 80 tot 90% uit fructose. Deze laatste stof wordt langzaam in het bloed opgenomen. Hierdoor neemt de bloedsuikerspiegel dus langzamer toe, waardoor deze minder ‘piekt’.

Ben jij ook dol op appels? 

Ook interessant