Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hoe gezond is koffie?

koffie.jpg

Ben je ’s ochtends ook pas wakker na een dubbele espresso? Koffie geeft energie en gaat je moeheid tegen. Maar het is tegelijkertijd ook een belangrijke oorzaak van die vermoeidheid. Hoe gezond is koffie eigenlijk?

Steeds meer mensen drinken koffie zonder cafeïne. Dit kan namelijk een verhoogde bloeddruk veroorzaken. Maar koffie is juist wel weer goed voor de darmflora. Margriet zet de voor- en nadelen van koffie op een rij.

Nadelen van koffie

Iedereen zal weleens de effecten van een teveel aan cafeïne hebben ervaren. Nervositeit, opwinding of slapeloosheid: het kan allemaal door koffie worden veroorzaakt. Meer dan twee kopjes koffie drinken kan nogal wat nadelen voor onze gezondheid hebben.

Hoge bloeddruk
Cafeïne kan leiden tot een verhoogde bloeddruk en een grotere aanmaak van cortisol, en bij mensen die zeer veel koffie drinken kan de grote hoeveelheid cafeïne zelfs leiden tot hartkloppingen.

Stress
Doordat cafeïne het insulineniveau verhoogt en de aanmaak van adrenaline stijgt, speelt koffie een belangrijke rol bij stress. De cafeïne maakt je energiek als je juist vermoeid bent en eigenlijk moeten rusten. Dit verhoogt het stressniveau.

Depressie of burn-out
Cafeïne is een stimulerende stof die tot nervositeit en angststoornissen kan leiden bij mensen die daar gevoelig voor zijn. Omdat koffie vochtafdrijvend werkt, hebben koffiedrinkers die meer dan twee bakken koffie per dag drinken ook meer kans op depressiviteit. Dit komt door de uitwerking die vochttekort op tryptofaan in de hersenen heeft. Tryptofaan is van belang voor de aanmaak van serotonine en dat is weer onmisbaar voor ons humeur. Door een tekort ontstaan angstgevoelens en gevoelens van somberheid.

Koffie heeft daarnaast ook nadelige gevolgen voor de bloedsuikerspiegel. De bloedsuikerspiegel stijgt en doordat het insulineniveau wordt verhoogd om de spiegel te verlagen wordt adrenaline aangemaakt. De pancreas raakt uitgeput en de bijnieren vanwege de overproductie van adrenaline ook. Dit kan op lange termijn resulteren in een burn-out.

Slaapproblemen
Een van de grootste nadelen van te veel koffie drinken is vermoeidheid. Cafeïne remt de aanmaak van melatonine, terwijl dit stofje er juist voor zorgt dat je een goede nachtrust kunt hebben en goed uit kunt rusten, zodat je lichaam zich ’s nachts kan herstellen. Daarnaast heeft koffie een stimulerende werking. Door de opwekkende werking kan het uren duren voordat we in slaap komen en blijven. De cafeïne heeft onze geest te actief gemaakt. Deze twee factoren zorgen ervoor dat we kampen met slaapproblemen en vermoeidheid.

Gewichtstoename
Melatonine is niet alleen belangrijk voor een gezond slaapritme, maar is tevens medeverantwoordelijk voor ons gewicht. Wanneer je door te veel koffieconsumptie een geremde melatonineaanmaak hebt, is koffie gedeeltelijk verantwoordelijk voor kilo’s die er geleidelijk aan bijkomen. Ook de instabiele bloedsuikerspiegel die door cafeïne wordt veroorzaakt, kan zorgen dat je onregelmatig en verkeerd gaat eten. Daarnaast zorgt een goede nachtrust voor een stabiel blijvend gewicht; je lichaam kan dan het groeihormoon aanmaken dat weer zorgt voor vetverbranding. Wie regelmatig een slaaptekort heeft, veroudert sneller en komt eerder aan.

Overdosis koffie
Alleen wanneer je echt verslaafd bent aan koffie en 14.000 milligram cafeïne per dag inneemt, kan de dosis dodelijk zijn. Dat betekent dat je 140 kopjes koffie per dag moet drinken.

Voordelen van koffie

Naast al deze nadelen biedt het drinken van koffie ook allerlei voordelen.

Minder risico op diabetes type 2
Koffiedrinken heeft een remmend effect op de ontwikkeling van diabetes type 2. Daarnaast wordt de glucoseopname door het lichaam verdubbeld, wat een positief effect heeft als je last hebt van een verhoogde bloedsuikerspiegel.

Minder risico op de ziekte van Parkinson
Koffie beschermt je tegen de ziekte van Parkinson. De farmaceutische industrie is nu zelfs bezig met het ontwikkelen van medicijnen die de effecten van koffie op de hersenen imiteren.

Goed voor de darmflora
Koffie bevordert de activiteit van de goede Bifidus-bacterie, wat kan helpen om de balans van de darmflora gezond te houden.

Ook interessant