Gezondheid

Hoe gezond is quinoa?

quinoa-art.jpg

Quinoa (spreek uit als kienwa) is niet meer weg te denken uit de schappen. Waarom is iedereen zo dol op dit wondergraan? En klopt het dat het goed is voor onze gezondheid?

Het jaar 2013 werd door de FAO (Voedsel- en Landbouw Organisatie van de Verenigde Naties) uitgeroepen tot ’Het internationale jaar van de quinoa’. Dat jaar is dan wel afgelopen, maar quinoa behoort nog steeds tot de selecte categorie van superfoods. Maar wat is quinoa precies en waarom is het een superfood?

Wat is een superfood?

Superfoods is een verzamelnaam van voedingsmiddelen met een hoge concentratie antioxidanten, aminozuren, vitamines en mineralen.

Wat is quinoa en waar komt het vandaan?

Quinoa is een van oorsprong Zuid-Amerikaanse plant met rode of oranje pluimen. De naam quinoa komt uit het Quechua, de oorspronkelijke taal van de Inca’s, het betekent ‘moedergraan’ of ‘supergraan’. De Inca’s beschouwden quinoa als hun ‘heilige voeding’. De zaden van de quinoaplant lijken op graankorrels en worden dan ook op die manier in de keuken gebruikt. Net als granen valt quinoa daarom in vak twee van de Schijf van vijf. Dit is het vak waartoe brood, aardappelen, rijst, pasta, couscous en peulvruchten behoren.

Wat maakt quinoa zo gezond?

Quinoa kan dienen als vervanger van rijst of couscous. Het is rijk aan eiwitten, vitamine B2 en E en mineralen als ijzer, koper en magnesium. Net als aardappels, linzen of havermout is quinoa daarom ook een goed alternatief voor vlees en liever voor plantaardig kiest. Daarnaast heeft quinoa nog een paar opvallende gezonde voordelen.

1. Er zit ijzer in. Dat houdt de rode bloedcellen gezond en het vervoert zuurstof door het lichaam. Het verbetert de hersenfunctie, reguleert de lichaamstemperatuur en verhoogt je energie.

2. Quinoa bevat veel eiwitten. Het is een van de meest proteïnerijke plantaardige voedingsbronnen die er zijn, en is een complete eiwitbron met alle essentiële aminozuren.

3. Het bevat meer vezels dan de meeste andere granen. Vezels zorgen voor een betere stoelgang en helpen bij het voorkomen van hartziektes door het verlagen van de bloeddruk. Daarnaast verlaagt quinoa cholesterol- en glucoselevels en kan het helpen bij gewichtverlies omdat je langer een vol gevoel houdt en daardoor minder snel trek hebt.

4. Het is glutenvrij. Quinoa is perfect voor mensen met een glutenallergie.

5. Het wondergraan zit vol met antioxidanten, zoals vitamine E en zink, die vrije radicalen uit de weg ruimen. Vrije radicalen zijn agressieve stoffen die in het ongunstigste geval cellen en weefsels beschadigen. De antioxidanten gaan deze beschadigingen te lijf en helpen daarmee mogelijk op de lange termijn ziektes als kanker en hart- en vaatziektes te voorkomen.

6. Quinoa heeft een gunstig effect op de stofwisseling en is daarom een goed product als je wilt afvallen. Dit komt door de hoeveelheid eiwitten en vezels die zorgen voor een goede stofwisseling en de ‘honger’ aanzienlijk verminderen.

7. Het bevat lysine. Dit is een essentieel aminozuur die de groei en het herstel van weefsels bevordert.

9. Het bevat veel mineralen en is vooral rijk aan magnesium. Magnesium helpt hij het ontspannen van de bloedvaten. Dit verbetert de bloedsuikerspiegel, helpt migraine te voorkomen, zorgt voor een goede lichaamstemperatuurregeling, ontgift en geeft energie.

10. Quinoa is eenvoudig in het eetpatroon op te nemen. Het gaat goed samen met ander voedsel, je kunt het als ontbijt, lunch of avondeten eten of als vervanger kiezen voor rijst of aardappels.

Bron: Voedingscentrum

Ook interessant