Gezondheid

Hoe gezond is het drinken van granaatappelsap?

hoe-gezond-is-het-drinken-van-granaatappelsap-echt.jpg

Sommige mensen drinken granaatappelsap om te voorkomen dat ze ziek worden. Het zoetzure sap zou – vooral vanwege de antioxidanten die het bevat – helpen tegen allerlei chronische ziekten en zelfs bepaalde soorten kanker. Maar werkt dat écht?

Volgens het Voedingscentrum is het gezonder én beter voor de lijn om de pitjes van de granaatappel te eten. 

Zeven suikerklontjes in granaatappelsap

In granaatappelsap zit veel suiker: in één glas van 200 ml zit al gauw zo’n 28 gram suiker. Dat komt neer op ongeveer 7 suikerklontjes, terwijl we dagelijks niet meer dan 12,5 suikerklontje (50 gram) suiker zouden moeten eten. Als je sap drinkt krijg je dus ongemerkt veel suiker en calorieën binnen, veel meer dan je waarschijnlijk verwacht had.

Meer vezels in de pitjes

Ja, in granaatappelsap zitten antioxidanten en andere vitaminen en mineralen. Maar die krijg je ook binnen als je de granaatappelpitjes eet, bijvoorbeeld in de yoghurt of door een salade. Net als bij alle andere soorten fruit en groenten, is het beter om granaatappelpitjes te eten dan in de vorm van sap te drinken. Op die manier krijg je namelijk ook de vezels binnen en ben je sneller verzadigd. Sap verzadigt minder goed en je krijgt er ongemerkt veel suiker (en dus calorieën) mee binnen. De kans dat jij in één keer net zo veel granaatappelpitjes eet als er in een glas granaatappelsap zit, is erg klein. Vind je het een gedoe om de pitjes uit de granaatappel te pulken? Dat kan veel gemakkelijker dan je waarschijnlijk denkt. Hoe je dat doet, leggen we hier uit in een filmpje.

Helpt granaatappelsap tegen kanker?

Sommige mensen drinken granaatappelsap om te voorkomen dat ze ziek worden. Granaatappelsap zou – vooral vanwege de antioxidanten die erin zitten – helpen tegen hartziekten, een hoog cholesterol, diabetes, alzheimer en bepaalde soorten kanker. Maar hiervoor bestaat volgens het Voedingscentrum onvoldoende bewijs. Waarvan we wél zeker weten dat het de kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en kanker vermindert, is een gezond en gevarieerd dieet. Daarvan kunnen granaatappelpitjes, en af en toe granaatappelsap, best een onderdeel zijn.

Wél bewezen gezond: koffie, thee en water

Wil je iets lekkers drinken waarvan is aangetoond dat het goed is voor je gezondheid? Het drinken van drie koppen groene of zwarte thee per dag verkleint de kans op een beroerte en verlaagt volgens onderzoek de bloeddruk. Ook bestaat er een aangetoond verband tussen twee tot vier koppen koffie per dag en een lager risico op hartziekten of een beroerte. Koffie en thee staan allebei in de Schijf van Vijf, maar dan natuurlijk wél zonder suiker. Ook water drinken is natuurlijk een gezond alternatief.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Voedingscentrum, Diabetesfonds
Beeld| iStock

Ook interessant