Courgette op verschillende manieren gesneden Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Hoe gezond is de favoriete pasta met courgettesaus van Meghan Markle? Een diëtist legt uit

De courgettes vier uur lang koken voor een romige pastasaus. Meghan Markle zweert erbij, maar houd je op die manier wel voldoende voedingsstoffen over? We vragen het aan diëtist Desiré van der Kruk van Jouw Foodplan.

Dat voormalig Hollywood-ster en royal Meghan Markle een grote liefde heeft voor voeding mag duidelijk zijn. Ze inspireert ons vaker op het gebied van eten en probeert er dan ook altijd een gezonde draai aan te geven. Zo vertelde ze over een truc om sneller vet te verbranden: voor elke maaltijd eet ze een lepel yoghurt. In een interview met foodmagazine Delish deelde ze het recept van haar favoriete pasta. Die zou namelijk niet alleen supermakkelijk zijn, maar ook nog eens vet- en caloriearm.

Recept

Voor het recept, dat Meghan van een vriend heeft gekregen, heb je niks anders nodig dan vier courgettes, 250 milliliter groentebouillon, een pasta naar keuze, Parmezaanse kaas en een beetje peper en zout. De courgettes laat je zo’n vier uur koken totdat ze uiteen vallen een er een smeuïge brij overblijft om bij de pasta te gooien. “De saus wordt zo romig dat je zou zweren dat er heel veel boter en olie in zit, maar het is gewoon courgette, water en een beetje bouillon”, zegt Meghan.

Maar is deze pastasaus dan ook goed voor je? Volgens van der Kruk is het niet heel gezond. Door de groenten zo lang te koken gaan er namelijk heel veel vitaminen verloren. In courgettes zit onder andere vitamine C, B1, B6 en B11. Deze wateroplosbare vitamines zijn heel gevoelig voor verhitting en kunnen makkelijk verloren gaan in het kookproces. Hoe langer de bereidingsduur, hoe groter het verlies aan voedingsstoffen. Hetzelfde geldt voor het gebruik van veel vocht om in te koken. Je krijgt bij dit recept inderdaad dus bijna geen vet of calorieën binnen, maar ook weinig vitaminen.

Overige maaltijden

Wanneer je geen vlees, zeevruchten of vegetarische vleesvervanger bij de pasta voegt, wat Meghan in dit recept niet doet, krijg je veel minder eiwitten en ijzer binnen. Het hangt er volgens van der Kruk ook vanaf wat je de rest van de dag eet en welke voedingsstoffen je binnenkrijgt. Eén keer een pasta met deze courgettesaus eten is prima, maar als je dagelijks vergelijkbare maaltijden eet, loop je het risico op tekorten.

Een eiwittekort zul je niet zo snel krijgen, omdat eiwitten ook in veel andere voedingsmiddelen zitten, zoals melk, kaas, eieren, brood, granen, peulvruchten en noten. Maar er is een groter risico op een ijzertekort. Mensen eten ijzerrijke voedingsmiddelen voornamelijk bij het diner. IJzertekort kan leiden tot bloedarmoede, iets dat vooral bij vrouwen die ook nog menstrueren een groot risico is. Het is volgens de diëtist beter om de groente kort te roerbakken en wat (vegetarisch) gehakt of zeevruchten toe te voegen aan je pasta om op die manier meer voedingsstoffen binnen te krijgen.

Sanne van der LindenGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden