Gezondheid

Steeds meer recepten met amandelmeel: hoe (on)gezond is het eigenlijk?

steeds-meer-recepten-met-amandelmeel-hoe-ongezond-is-het-eigenlijk.jpg

Amandelmeel is populair en wordt vaak gebruikt in recepten als vervanger van het vertrouwde tarwemeel. Zo bak je er bijvoorbeeld bananenbrood, cake en koekjes mee. Bij veel mensen heeft amandelmeel een gezond imago, maar hoe gezond is dit meel eigenlijk echt?

Het is koolhydraatarm en glutenvrij, maar bevat wel een hoop vetten én is calorierijk. 

Gemaakt van amandelen

Wat is amandelmeel eigenlijk precies? De naam zegt het eigenlijk al: amandelmeel is een meel gemaakt van geblancheerde en gemalen amandelen. Door de amandelen kort te koken laat het vliesje van de amandel los. Deze wordt verwijderd en dan worden de amandelen gemalen tot een fijn, wit meel. Het meel is een stuk minder fijn dan tarwemeel, en stuift vaak ook minder. 

Koolhydraatarm

Amandelmeel werd in Nederland populair toen het koolhydraatarme dieet opkwam. Er zitten namelijk veel minder koolhydraten in het meel: zo’n vijftien gram carbs per honderd gram meel, tegenover 76 gram koolhydraten in tarwemeel. Een koolhydraatarm of ketodieet bevat vaak veel vetten, en ook dit zit meer in amandelmeel dan in tarwemeel. 

Vitaminen

Daarentegen is amandelmeel rijk aan vitaminen en andere stoffen die ons lichaam hard nodig heeft. Zo zit er een hoop vitamine E in, wat de kans op hart- en vaatziekten kan verkleinen. Ook bevat het meer vitamine B, calcium en ijzer, dan tarwemeel.

Meer calorieën dan tarwemeel

In honderd gram amandelmeel zitten 300 calorieën meer, dan in tarwemeel. Als je het meel omrekent naar amandelen, zitten er in één pannenkoek, gemaakt van amandelmeel, al snel 30 noten. Dat is veel meer amandelen dan je meestal in een keer zou eten. Zo kan je dus snel meer calorieën eten dan je eigenlijk denkt te consumeren. 

Omega-6 vetzuren

Amandelmeel bevat veel meer vet dan tarwemeel, en een groot gedeelte daarvan zijn omega-6 vetzuren. In principe is het niet slecht om een beetje van die vetten binnen te krijgen, maar in onze normale voeding eten we daar al ruim voldoende van. Door dit dus nog extra te consumeren in koekjes of cake, kan je hier dus snel teveel van binnenkrijgen.

Persoonlijke keuze

Of amandelmeel nou gezond of ongezond is, is dus meer een persoonlijke keuze. Er zitten zowel goede als minder goede kanten aan het gebruik van amandelmeel én het gebruik van tarwemeel. Passen koolhydraten of gluten niet in jouw dieet? Dan is amandelmeel waarschijnlijk een betere optie dan tarwemeel. Beperk je het aantal calorieën of vetten dat je eet? Dan past tarwemeel beter bij jouw lifestyle

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Women’s Health, Verantwoord Afvallen 
Beeld | iStock

Ook interessant